2022
Středověk (jinak) trvá #10 Mistři kamene z úpatí Araratu. Arménská architektura jako osmý div světa
FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Středověk (jinak) trvá #10 Mistři kamene z úpatí Araratu. Arménská architektura jako osmý div světa
Název anglicky
The Middle Ages (differently) last #10 Masters of stone from the foothills of Ararat. Armenian architecture as the eighth wonder of the world
Autoři
Vydání
Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2022
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities; Armenia; Caucasus; Architecture
Změněno: 8. 12. 2023 10:53, Mgr. Margarita Khakhanova
V originále
Na křesťanské kostely lze narazit i na zcela překvapivých místech, třeba uprostřed íránského Isfahánu, kde již od 17. století stojí velkolepý arménský chrám svatého Spasitele, běžně nazývaný „Vank“. Chrám je krásnou ukázkou prolínání islámské a křesťanské stavební tradice, které má však v oblasti jižního Kavkazu poměrně dlouhou tradici. Jak se ve středověkých arménských kostelech objevily perské stalaktitové klenby? Čím naopak arménští kameníci v historii zcela vynikali? Jaká je role umění a architektury ve světě proměnlivých hranic a kde vlastně leží hranice pozdně antického světa? K cestám za Černé moře se vrátíme s archeologem Jiřím Macháčkem a historikem umění Ivanem Folettim v desátém pokračování podcastu Středověk (jinak) trvá.
Anglicky
Christian churches can also be found in surprising places, such as in the middle of Isfahan, Iran, where the magnificent Armenian Church of the Holy Saviour, commonly called "Vank", has stood since the 17th century. The temple is a beautiful example of the fusion of Islamic and Christian building traditions, which, however, has a rather long tradition in the South Caucasus region. How did Persian stalactite vaults appear in medieval Armenian churches? What, on the other hand, did Armenian stonemasons quite excel at throughout history? What is the role of art and architecture in a world of shifting borders, and where do the borders of the Late Antique world actually lie? We will return to our travels across the Black Sea with archaeologist Jiří Macháček and art historian Ivan Foletti in the tenth installment of the podcast The Middle Ages (Differently) Lasts.