d 2022

Středověk (jinak) trvá #12 Moskva jako třetí Řím a církev ve službách státu feat. Pavel Boček

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Margarita KHAKHANOVA et. al.

Základní údaje

Originální název

Středověk (jinak) trvá #12 Moskva jako třetí Řím a církev ve službách státu feat. Pavel Boček

Název anglicky

The Middle Ages (differently) last #12 Moscow as the Third Rome and the Church in the Service of the State feat. Pavel Bocek

Vydání

Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2022

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities; Moscow; Religion; Third Rome; Orthodoxy
Změněno: 12. 8. 2023 10:41, Mgr. Margarita Khakhanova

Anotace

V originále

Přestože Řím a Moskvu dělí tisíce kilometrů, ve dvacátých letech 16. století píše pskovský mnich Filofeus, že právě Moskva je „třetím Římem“. Řím a Konstantinopol, bývalá epicentra křesťanské věrouky, se z jeho pohledu odklonila od pravé víry, nebo byla v té době pod nadvládou osmanských Turků. Rodící se Ruské carství tak mělo být poslední baštou pravých, pravoslavných křesťanů a symbolickým dědicem Římské říše, která byla od nepaměti spojená se zárukou křesťanských hodnot. Kdo však byl skutečnou hlavou církve a státu? Jak s Filofejovými dopisy nakonec historie naložila? Je Moskva skutečně třetím Římem? A jak s tím vším souvisí Pussy Riot? Hostem archeologa Jiřího Macháčka a historika umění Ivana Folettiho v dalším pokračování podcastu Středověc (jinax) trvá byl tentokrát přední odborník na dějiny východní Evropy a Ruska, docent Pavel Boček z Historického ústavu Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Anglicky

Although Rome and Moscow are separated by thousands of kilometres, in the 1620s the Pskov monk Philofeus wrote that Moscow was the "third Rome". Rome and Constantinople, the former epicentres of the Christian faith, had, in his view, departed from the true faith or were at that time under the domination of the Ottoman Turks. The new emerging Russian Tsardom was thus to be the last bastion of true, Orthodox Christians and the symbolic successor to the Roman Empire, which had been associated with the guarantee of Christian values from time immemorial. But who was the real head of Church and State? What did history eventually do with the letters of Philolaus? Is Moscow really the third Rome? And how does Pussy Riot relate to all this? The guest of archaeologist Jiří Macháček and art historian Ivan Foletti in the next installment of the podcast "The Middle Ages (Differently) Last" was this time a leading expert on the history of Eastern Europe and Russia, Associate Professor Pavel Boček from the History Department at the Faculty of Arts of Masaryk University.