DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Self-mention in L2 (Czech) learner academic discourse: Realisations, functions and distribution across master’s theses. JOURNAL OF ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES. NETHERLANDS: ELSEVIER, 2023, roč. 64, č. 101272, s. 1-14. ISSN 1475-1585. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101272.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Self-mention in L2 (Czech) learner academic discourse: Realisations, functions and distribution across master’s theses
Autoři DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí).
Vydání JOURNAL OF ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES, NETHERLANDS, ELSEVIER, 2023, 1475-1585.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.000 v roce 2022
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.jeap.2023.101272
UT WoS 001033636200001
Klíčová slova anglicky Self-mention; Master's thesis; Rhetorical functions; Academic discourse; Intercultural rhetoric; Metadiscourse
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 1. 12. 2023 13:48.
Anotace
This article explores self-mention in L2 (Czech) English-medium master's theses written in the humanities along three dimensions of analysis: realisation, authorial roles and distribution across rhetorical sections. While extending the scope of self-mention to cover nominal forms, the aim of the study is to find out how Czech graduates combine pronominal and nominal self-mention to modulate the degree of visibility and authority they convey in their texts. The contrastive corpus-based investigation compares a corpus of Czech English-medium master's theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to examine differences pertaining to variation along culture, expertise and discipline dimensions. The findings indicate that realisation patterns of self-mention and preferences for specific authorial roles vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to be reluctant to display a high degree of visibility and authority, prefer to adopt a stance of humility, and fail to approximate disciplinary patterns of self-mention. The paper argues that this is motivated by the efforts of students to blend L1 and L2 academic conventions, their lower level of rhetorical maturity, and the audience addressed by the students in the examination context of the master's thesis.
Návaznosti
GA21-12150S, projekt VaVNázev: Mezikulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny
Investor: Grantová agentura ČR, Interkulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 17:39