J 2023

‘When the body speaks back’ : Socialization of body-mind dualism in body memories of Cold War childhoods

KAŠPAROVÁ, Irena, Beatrice SCUTARU a Zsuzsa MILLEI

Základní údaje

Originální název

‘When the body speaks back’ : Socialization of body-mind dualism in body memories of Cold War childhoods

Název česky

´Když tělo reaguje´ : Projevy socializace dualismu těla a duše v tělesných vzpomínkách na dětství v období Studené války

Autoři

KAŠPAROVÁ, Irena (203 Česká republika, garant, domácí), Beatrice SCUTARU (642 Rumunsko) a Zsuzsa MILLEI (348 Maďarsko)

Vydání

Journal of Childhood, Education and Society, Istanbul, Journal of Childhood, Education and Society, 2023, 2717-638X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Turecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/23:00131428

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

Dětství; kolektivní biografie; dualismus těla a duše; studená válka

Klíčová slova anglicky

Cold War memories; Childhood; Collective biography; Mind and body dualism; Embodied mind; Mindful body

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 10. 2023 15:29, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

Studies focusing on East Central Europe have generously explored collective memory (lieux de mémoire, monuments, ceremonies) and nostalgia for a past regime, but rarely have they examined memories as carried in child bodies. In this paper, we analyze selected Cold War childhood memories to explore events in which children’s bodies seemingly act out of control. As a part of socialization, children are taught to consciously control their bodies to fit in the societies they have been born to. With learning to control the body, children also learn that bodies are separate from their minds and that their minds can govern and regiment their body. However, bodies also slip up, avert, or simply remain unaffected by these attempts, in a way ‘speaking back’ to regulating forces, thus troubling the modernist assumption of the separation between the mind and body. The aim of the paper is to show the complexities and limits of socialist or any modern(ist) forms of socialization in which the concerted efforts of the mind are mobilized to govern the body. Moreover, the discussion of body memory and the highlighted mechanisms of how socialization efforts create bodily memories adds to our understanding of the effects of pedagogical intentions in education.

Přiložené soubory