C 2023

Byzantium as a Political Tool (1657–1952) : Nations, Colonialism and Globalism

FOLETTI, Ivan a Adrien PALLADINO

Základní údaje

Originální název

Byzantium as a Political Tool (1657–1952) : Nations, Colonialism and Globalism

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí) a Adrien PALLADINO (250 Francie, domácí)

Vydání

London, Byzantium in the Popular Imagination : The Modern Reception of the Byzantine Empire, od s. 45-66, 22 s. Series: New Directions in Byzantine Studies, 2023

Nakladatel

Bloomsbury Publishing Plc

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131437

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-0-7556-0728-0

Klíčová slova anglicky

Manipulating the Past; Byzantium as a floating signifier; Colonialism; Imperialism; Louis XIV; Mehmed II; Du Cange; Russo-Byzantine style; Alexander II

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 5. 2024 11:18, Mgr. Kateřina Rajsová

Anotace

V originále

The goal of this article is to focus on one of the possible lines for analyzing ‘Byzantium’ as a political tool throughout the centuries. Its starting point will be what is most likely the first explicit use of the dissolved Empire of Constantinople to promote coeval politics, during the reign of Louis XIV. The end point of our account will be the suppression of the Kondakov Institute in Prague, probably the most influential center for Byzantine studies, between the two World Wars. Our investigation will, however, not follow a chronological order. As suggested by the paper’s subtitle, we will try to analyze how the very notion of ‘Byzantium’ has been used by scholars and policymakers as a tool for promoting national, colonial, and ‘global’ constructions of the world.

Návaznosti

GF21-01706L, projekt VaV
Název: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura (Švýcarsko)