ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA a Kateřina JAKUBCOVÁ. Development of a questionnaire focused on sports coaches learning. Studia Sportiva. Masaryk University Faculty of Sports Studies, 2023, roč. 17, č. 1, s. 87-98. ISSN 1802-7679. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/StS2023-1-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Development of a questionnaire focused on sports coaches learning
Název česky Konstrukce dotazníku zaměřeného na učení sportovních trenérů
Autoři ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA a Kateřina JAKUBCOVÁ.
Vydání Studia Sportiva, Masaryk University Faculty of Sports Studies, 2023, 1802-7679.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30306 Sport and fitness sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL URL
Organizační jednotka Fakulta sportovních studií
Doi http://dx.doi.org/10.5817/StS2023-1-8
Klíčová slova česky transfer trenérského vědění; informální trenérské vzdělávání; peer-to-peer učení; mentoring; profesní sdílení
Klíčová slova anglicky coaching knowledge transfer; informal coach education; peer-to-peer learning; mentoring; professional sharing
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Roučová, DiS., učo 169540. Změněno: 21. 3. 2024 17:04.
Anotace
Coaching is one of the most demanding social, helping and pedagogical professions. Research findings show that it is not only the completed formal coach education that is crucial for the professional development of each coach but above all, it is the complex results of their lifelong learning. Therefore, our paper aims to create a research tool – a questionnaire that identifies the essential circumstances of lifelong coach learning. The questionnaire design builds on the results of analogous international empirical studies on coach learning. These starting points show that the following areas play an essential role in the lifelong learning process of coaches: (1) personal sports and coaching experience, (2) reflection (self-reflection) of this experience, (3) professional sharing of coach experience, (4) mentoring and (5) accessible and understandable coach learning information resources. We prepared a working version of the questionnaire based on the above principles. This research tool aims to identify sports coaches' learning and education processes. We designed the questionnaire to suit various respondents – coaches (multiple types of sports, competitive and recreational sports, different age groups, beginners and experienced coaches, etc.). The first stage of verifying the draft version of the questionnaire consisted of an expert assessment. The second stage of the questionnaire verification took place in interviews with six coaches. We then converted the revised questionnaire into electronic form. We verified the functionality of the final electronic version of the questionnaire as part of a pilot study.
Anotace česky
Trenérství tvoří náročnou sociální, pomáhající a pedagogickou profese. Výzkumná zjištění ukazují, že pro profesní rozvoj trenéra je klíčové nejen jeho absolvované trenérské formální vzdělání, ale především komplexní výsledky jeho celoživotního učení. Náš příspěvek si proto klade za cíl vytvořit výzkumný nástroj – dotazník, který identifikuje podstatné okolnosti celoživotního učení trenérů. Koncepce dotazníku vychází z výsledků mezinárodních empirických studií, jež se zaměřují na vzdělávání a učení se trenérů. Tato východiska ukazují, že v procesu celoživotního vzdělávání trenérů hrají zásadní roli následující oblasti: (1) osobní sportovní a trenérská zkušenost, (2) reflexe (sebereflexe) této zkušenosti, (3) profesní sdílení trenérských zkušeností, (4) mentoring a (5) dostupné a srozumitelné informační zdroje pro učení trenérů. Na základě výše uvedených principů jsme připravili pracovní verzi dotazníku, který jsme koncipovali tak, aby vyhovoval široké škále trenérů (různé sporty a věkové skupiny, rekreační a výkonnostní sport, začátečníci i zkušení trenéři atd.). První etapa ověřování návrhu dotazníku vycházela z jeho expertního posouzení, druhá fáze se opírala o výsledky rozhovorů se šesti trenéry. Revidovaný dotazník jsme následně převedly do elektronické podoby a jeho funkčnost ověřili v rámci pilotní studie.
Návaznosti
MUNI/A/1173/2021, interní kód MUNázev: Jak se sportovní trenérky a trenéři učí trénovat (Akronym: JASTRUT)
Investor: Masarykova univerzita, Jak se sportovní trenérky a trenéři učí trénovat
VytisknoutZobrazeno: 24. 5. 2024 22:20