2023
Development of a questionnaire focused on sports coaches learning
ROČEK, Michal, Vladimír JŮVA a Kateřina JAKUBCOVÁZákladní údaje
Originální název
Development of a questionnaire focused on sports coaches learning
Název česky
Konstrukce dotazníku zaměřeného na učení sportovních trenérů
Autoři
ROČEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Vladimír JŮVA (203 Česká republika, domácí) a Kateřina JAKUBCOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia Sportiva, Masaryk University Faculty of Sports Studies, 2023, 1802-7679
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
30306 Sport and fitness sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Fakulta sportovních studií
Klíčová slova česky
transfer trenérského vědění; informální trenérské vzdělávání; peer-to-peer učení; mentoring; profesní sdílení
Klíčová slova anglicky
coaching knowledge transfer; informal coach education; peer-to-peer learning; mentoring; professional sharing
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 7. 2024 13:50, Mgr. Pavlína Roučová, DiS.
V originále
Coaching is one of the most demanding social, helping and pedagogical professions. Research findings show that it is not only the completed formal coach education that is crucial for the professional development of each coach but above all, it is the complex results of their lifelong learning. Therefore, our paper aims to create a research tool – a questionnaire that identifies the essential circumstances of lifelong coach learning. The questionnaire design builds on the results of analogous international empirical studies on coach learning. These starting points show that the following areas play an essential role in the lifelong learning process of coaches: (1) personal sports and coaching experience, (2) reflection (self-reflection) of this experience, (3) professional sharing of coach experience, (4) mentoring and (5) accessible and understandable coach learning information resources. We prepared a working version of the questionnaire based on the above principles. This research tool aims to identify sports coaches' learning and education processes. We designed the questionnaire to suit various respondents – coaches (multiple types of sports, competitive and recreational sports, different age groups, beginners and experienced coaches, etc.). The first stage of verifying the draft version of the questionnaire consisted of an expert assessment. The second stage of the questionnaire verification took place in interviews with six coaches. We then converted the revised questionnaire into electronic form. We verified the functionality of the final electronic version of the questionnaire as part of a pilot study.
Česky
Trenérství tvoří náročnou sociální, pomáhající a pedagogickou profese. Výzkumná zjištění ukazují, že pro profesní rozvoj trenéra je klíčové nejen jeho absolvované trenérské formální vzdělání, ale především komplexní výsledky jeho celoživotního učení. Náš příspěvek si proto klade za cíl vytvořit výzkumný nástroj – dotazník, který identifikuje podstatné okolnosti celoživotního učení trenérů. Koncepce dotazníku vychází z výsledků mezinárodních empirických studií, jež se zaměřují na vzdělávání a učení se trenérů. Tato východiska ukazují, že v procesu celoživotního vzdělávání trenérů hrají zásadní roli následující oblasti: (1) osobní sportovní a trenérská zkušenost, (2) reflexe (sebereflexe) této zkušenosti, (3) profesní sdílení trenérských zkušeností, (4) mentoring a (5) dostupné a srozumitelné informační zdroje pro učení trenérů. Na základě výše uvedených principů jsme připravili pracovní verzi dotazníku, který jsme koncipovali tak, aby vyhovoval široké škále trenérů (různé sporty a věkové skupiny, rekreační a výkonnostní sport, začátečníci i zkušení trenéři atd.). První etapa ověřování návrhu dotazníku vycházela z jeho expertního posouzení, druhá fáze se opírala o výsledky rozhovorů se šesti trenéry. Revidovaný dotazník jsme následně převedly do elektronické podoby a jeho funkčnost ověřili v rámci pilotní studie.
Návaznosti
MUNI/A/1173/2021, interní kód MU |
|