D 2023

Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí

Autoři

Vydání

1. vyd. Hradec Králové, Digitální vzdělávání v měnící se společnosti: nové výzvy, rizika, prevence. Sborník příspěvků z konference ERIS22, od s. 69-78, 10 s. 2023

Nakladatel

Gaudeamus

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7435-908-8

Klíčová slova česky

AI; umělá inteligence; informační gramotnost; kreativita; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernita

Klíčová slova anglicky

AI; artificial intelligence; information literacy; creativity; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 9. 2023 07:48, RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek se sleduje otázku transformace konceptu informační gramotnosti v souvislosti s nástupem generativních systémů umělé inteligence (GPT-3, Dalle-2). Ukazuje, že schopnost práce s těmito nástroji proměňuje základní praxi práce s informacemi a současně představuje nezbytný předpoklad pro studium a práci v moderní společnosti. Snaží se upozornit na bariéry, které by absence takové kompetence způsobovala a zdůraznit její sociální dimensi.

Anglicky

This paper examines the question of the transformation of the concept of information literacy in the context of the emergence of generative artificial intelligence systems (GPT-3, Dalle-2). It shows that the ability to work with these tools transforms the essential practice of working with information and at the same time represents a necessary prerequisite for studying and working in modern society. It seeks to draw attention to the barriers that the absence of such competence would cause and to highlight its social dimension.