2023
Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
Transformace konceptu informační gramotnosti s ohledem na možnosti generativních systémů umělé inteligence ve školním prostředí
Autoři
Vydání
1. vyd. Hradec Králové, Digitální vzdělávání v měnící se společnosti: nové výzvy, rizika, prevence. Sborník příspěvků z konference ERIS22, od s. 69-78, 10 s. 2023
Nakladatel
Gaudeamus
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7435-908-8
Klíčová slova česky
AI; umělá inteligence; informační gramotnost; kreativita; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernita
Klíčová slova anglicky
AI; artificial intelligence; information literacy; creativity; GPT-3, ChatGPT; Bauman; modernity
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 1. 9. 2023 07:48, RNDr. Michal Černý, Ph.D.
V originále
Příspěvek se sleduje otázku transformace konceptu informační gramotnosti v souvislosti s nástupem generativních systémů umělé inteligence (GPT-3, Dalle-2). Ukazuje, že schopnost práce s těmito nástroji proměňuje základní praxi práce s informacemi a současně představuje nezbytný předpoklad pro studium a práci v moderní společnosti. Snaží se upozornit na bariéry, které by absence takové kompetence způsobovala a zdůraznit její sociální dimensi.
Anglicky
This paper examines the question of the transformation of the concept of information literacy in the context of the emergence of generative artificial intelligence systems (GPT-3, Dalle-2). It shows that the ability to work with these tools transforms the essential practice of working with information and at the same time represents a necessary prerequisite for studying and working in modern society. It seeks to draw attention to the barriers that the absence of such competence would cause and to highlight its social dimension.