VENGŘINOVÁ, Tereza. Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující. Pedagogicka orientace. Brno: Masarykova univerzita, 2022, roč. 32, č. 3, s. 152-177. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-152.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující
Název česky Akademická integrace do studia : Pohled první generace vysokoškolských studentů na své vyučující
Název anglicky Academic integration into the study : the βirst-generation view of university teachers
Autoři VENGŘINOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Pedagogicka orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2022, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00131574
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-3-152
Klíčová slova česky integrace do studia; akademická integrace; první generace vysoko-školských studentů; vysokoškolský vyučující
Klíčová slova anglicky integration into study period; academic integration; first-generation university students; university teachers
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Vengřinová, učo 427800. Změněno: 25. 3. 2024 10:44.
Anotace
Nejčastěji zastoupenou skupinou nově nastupujících vysokoškolských stu-dentů jsou v českém prostředí absolventi středních škol, kteří plynule pokračují ve své vzdělávací dráze. Pro tyto studenty představuje začátek studia současně začátek nové životní etapy a velkou změnu. Studenti přicházejí z řízeného vzdělávacího sys-tému sekundárního vzdělávání do terciárního systému, ve kterém se vzdělávání stává jejich odpovědností. S touto odpovědností se studenti vypořádávají v závislosti na svých schopnostech, zkušenostech z předchozího stupně vzdělávání i rodinném záze-mí. Přičemž rodinné zázemí se může v některých případech jevit jako problematické, např. u studentů první generace. Jedná se o studenty, jejichž rodiče ani sourozenci ne-mají zkušenost s terciárním stupněm vzdělávání a nemohou tak nově nastupujícímu studentovi poradit v otázkách fungování vysoké školy. Z tohoto důvodu pak studen-ti první generace hledají potřebné informace jinde, např. u svých vyučujících. Cílem této studie je popsat a vysvětlit, jak začínající studenti první generace vnímali roli vysokoškolských učitelů během své akademické integrace do systému vysoké školy. Uzavření vysokých škol v akademickém roce 2020/2021 navíc přináší unikátní pří-ležitost podívat se na roli VŠ ve dvou zcela odlišných podmínkách, a to během online výuky a po přestupu na kontaktní výuku. Pro naplnění zvoleného cíle bylo provedeno kvalitativní výzkumné šetření v podobě opakovaných rozhovorů se studenty první generace, kteří do svého prvního VŠ studia nastoupili právě v akademickém roce 2020/2021. Výsledky studie ukazují, že se VŠ vyučující může, v očích začínajících stu-dentů, ocitnout v roli tzv. průvodce akademickou integrací, a to v případě, kdy zvolí efektivní formy komunikace.
Anotace anglicky
In the Czech environment, the most frequently represented group of newly entering university students are graduates of secondary schools who are continuing their education path. For these students, the beginning of their studies represents a new life stage and a significant change. They come from the controlled secondary education system to the tertiary system, where education becomes their responsibility. Students deal with this responsibility depending on individual attributes, prior schooling, and their family background. The family background may prove problematic in the case of βirst-generation students. These are students whose parents or siblings have no experience in tertiary education and cannot advise a newly entering student on how a university works. For this reason, they seek the necessary information elsewhere, e.g. from their teachers. This study aims to describe and explain how βirst-generation novice students perceived the role of university teachers during their academic integration into the university system. Moreover, the closure of universities in the 2020/2021 academic year presents a unique opportunity to look at the role of Higher education institutions in two very different settings, both during online teaching and after the transition to contact teaching. In order to fulfil the aim, a qualitative research investigation was conducted in the form of repeated interviews with first-generation students who started their first university studies in the academic year 2020/2021. The study results show that university teachers can, in the eyes of βirst-generation novice students, βind themselves in the role of the so-called guide to academic integration, which is the case when they choose effective forms of communication.
Návaznosti
MUNI/A/1356/2022, interní kód MUNázev: Studenti a učitelé v terciálním vzdělávání
Investor: Masarykova univerzita, Studenti a učitelé v terciálním vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 29. 7. 2024 09:08