2021
Kulihrášek. Kompletní příhody a příběh jeho tvůrců
PROKŮPEK, Tomáš, Artuš SCHEINER a Marta VOLESKÁZákladní údaje
Originální název
Kulihrášek. Kompletní příhody a příběh jeho tvůrců
Název anglicky
Kulihrášek. The Complete Adventures and the Story of its Creators
Autoři
PROKŮPEK, Tomáš, Artuš SCHEINER a Marta VOLESKÁ
Vydání
Praha, 324 s. 2021
Nakladatel
Akropolis
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-7470-375-1
Klíčová slova česky
Aruš Scheiner; ilustrace; raný komiks; secese; dětská literatura; obrázkové knihy; první Československá republika; sokolské hnutí; Little Nemo in Slumberland; Marta Voleská; Václav Tille / Václav Říha; Josef Štefan Kubín; Václav František Suk; František Holešovský; Gustav Grimm
Klíčová slova anglicky
Aruš Scheiner; illustration; early comics; Art Nouveau; children's literature; picture book; First Czechoslovak Republic; Sokol movement; Little Nemo in Slumberland; Marta Voleská; Václav Tille / Václav Říha; Josef Štefan Kubín; Václav František Suk; František Holešovský; Gustav Grimm
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 9. 2023 11:17, Ing. arch. Tomáš Prokůpek
V originále
Kniha Kulihrášek: Kompletní příhody a příběh jeho tvůrců představuje sérii českých obrázkových knížek o skřítku Kulihráškovi a její zasazení do širšího kontextu (především) české kultury a v detailnějším přiblížení i do kontextu díla jejích tvůrců – výtvarníka Artuše Scheinera (1863–1938) a spisovatelky Marty Voleské (1905–1985). První kapitola s názvem Paralelní životy Artuše Scheinera představuje jeho uměleckou dráhu. Scheiner neměl formální výtvarné vzdělání a od ukončení střední školy až do svých sedmatřiceti let pracoval jako státní úředník. Už v roce 1885 však začal přispívat kresbami a obrázkovými cykly do humoristických časopisů. Pro Scheinerovo další umělecké směřování byla zásadní spolupráce se spisovatelem Václavem Říhou (alias Václavem Tillem) na pohádkové Knížce o Růžence a o Bobešovi (1901). I díky úspěchu této knihy byl Scheiner v roce 1902 přijat do prestižního, progresivního a vlivného Spolku výtvarných umělců Mánes. K volné malbě se nicméně nikdy nepřiklonil – jeho uměleckou doménou zůstaly knižní ilustrace. Novou výzvu pro stárnoucího autora rozebírá druhá kapitola s názvem Kulihrášek, ideální přítel každého československého dítěte. Scheiner reagoval na podněty z dobové veřejné debaty o dětské literatuře a vytvořil sérii čtrnácti obrázkových knížek o skřítku Kulihráškovi, které v sobě spojovaly vzdělávací a zábavný obsah. Kulihráškův fikční svět se postupně rozšiřoval a forma jeho příběhů stále více připomínala komiks. Třetí kapitola nazvaná Literární tvorba Marty Voleské se zaměřuje na spoluautorku cyklu o Kulihráškovi, jejíž publikovaná díla jsou téměř výhradně spjata se Scheinerovými ilustracemi. Čtvrtá kapitola Hledání Scheinerova a Kulihráškova místa v české kultuře se pak pokouší popsat, jak se v průběhu času měnily názory na umělcovo dílo a jeho nejslavnějšího hrdinu. S nástupem komunismu v Československu (1948) byl Scheiner zcela odmítnut jako představitel dekadentního buržoazního vkusu a Kulihrášek jako ukázkový příklad podbízivého kýče. Zdá se, že teprve nyní, s odstupem téměř sta let, můžeme Scheinerovo dílo zkoumat objektivněji a v rámci populární kultury ocenit jeho zjevné kvality
Anglicky
The book Kulihrášek: The Complete Adventures and the Story of Its Creators presents the Czech picture book series about the elf Kulihrášek and its setting in the broader context of (primarily) Czech culture and, in a more detailed approach, in the context of the work of its creators – artist Arthur Scheiner (1863-1938) and writer Marta Voleská (1905-1985). The first chapter, entitled The Parallel Lives of Arthur Scheiner, presents his artistic career. Scheiner had no formal art education and worked as a civil servant from when he graduated from high school until he was thirty-seven. As early as 1885, however, he began contributing drawings and picture series to humor magazines. His collaboration with the writer Václav Říha (alias Václav Tille) on the fairytale The Book of Sleeping Beauty and Aladdin (1901) was crucial for Scheiner’s further artistic direction. In part due to the book’s success, the artist was accepted into the prestigious, progressive, and influential Mánes Union of Fine Arts in 1902. However, he never turned to free painting – book illustrations remained his primary artistic domain. A new challenge for the aging author is explored in the second chapter, entitled Kulihrášek, the Czechoslovak Child’s Ideal Friend. Scheiner was responding to the impulses of the contemporary public debate on children’s literature and created the serie of fourteen picture books about the the elf Kulihrášek, all of which combined educational and entertaining content. Kulihrášek’s fictional world gradually expanded, and the form of his stories increasingly resembled comic books. The third chapter, entitled The Literary Work of Marta Voleská, focuses on the co-author of the Kulihrášek series, whose published works are more or less exclusively connected to Scheiner’s works. The fourth chapter, entitled Searching for Scheiner’s and Kulihrášek’s Place in Czech Culture, attempts to describe how opinions about the artist’s work and his most famous hero have changed over time. With the rise of communism in Czechoslovakia (1948), Scheiner was dismissed entirely as a representative of decadent bourgeois taste and Kulihrášek as a prime example of pandering kitsch. It seems that it is only now, with hindsight, that we can examine Scheiner’s work more objectively and appreciate its obvious qualities in the context of popular culture.