2023
Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny
FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny
Název anglicky
The Middle Ages (differently) last #19 Medieval "landscape design". Gates to heaven in the middle of a wild landscape
Autoři
Vydání
Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky
Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities;
Změněno: 8. 12. 2023 11:59, Mgr. Margarita Khakhanova
V originále
V údolí nedaleko Tišnova bylo ve 13. století založeno opatství Porta coeli, v překladu „brána nebes“. Opatství, které obklopovaly zalesněné kopce Vysočiny, skutečně dostálo svému jménu. Podobně jako další kostely a kláštery totiž představovalo bezpečné útočiště pro tělo i duši uprostřed temné, divoké krajiny. Do jaké míry přemýšleli středověcí stavebníci o synergii krajiny a architektury? Proč je třeba vyrazit při studiu středověkých staveb „do terénu“? A kdy se v našem vnímání zrodilo kategorické rozlišování mezi světským a posvátným? I o tom si povídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v dalším pokračování podcastu Středověk jinak trvá.
Anglicky
In the valley near Tišnov, the abbey of Porta Coeli, translated as "Gate of Heaven", was founded in the 13th century. Surrounded by the wooded hills of the Highlands, the abbey truly lived up to its name. Like other churches and monasteries, it was a safe haven for body and soul amidst a dark, wild landscape. To what extent did medieval builders think about the synergy of landscape and architecture? Why is it necessary to go 'into the field' when studying medieval buildings? And when was the categorical distinction between the secular and the sacred born in our perception? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček discuss this in the next installment of the podcast Medievalism Otherwise Continues.