d 2023

Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Středověk (jinak) trvá #19 Středověký „landscape design“. Brány do nebes uprostřed divoké krajiny

Název anglicky

The Middle Ages (differently) last #19 Medieval "landscape design". Gates to heaven in the middle of a wild landscape

Autoři

FOLETTI, Ivan, Jiří MACHÁČEK, Gajane ACHVERDJANOVÁ, Anna KELBLOVÁ, Klára DOLEŽALOVÁ a Jana ČERNOCKÁ

Vydání

Brno, Podcast Středověk (jinak) trvá, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Popularizační texty a aktivity

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Middle Ages; Podcast; History of Art; Archeology; Relevance of Humanities;
Změněno: 8. 12. 2023 11:59, Mgr. Margarita Khakhanova

Anotace

V originále

V údolí nedaleko Tišnova bylo ve 13. století založeno opatství Porta coeli, v překladu „brána nebes“. Opatství, které obklopovaly zalesněné kopce Vysočiny, skutečně dostálo svému jménu. Podobně jako další kostely a kláštery totiž představovalo bezpečné útočiště pro tělo i duši uprostřed temné, divoké krajiny. Do jaké míry přemýšleli středověcí stavebníci o synergii krajiny a architektury? Proč je třeba vyrazit při studiu středověkých staveb „do terénu“? A kdy se v našem vnímání zrodilo kategorické rozlišování mezi světským a posvátným? I o tom si povídají historik umění Ivan Foletti a archeolog Jiří Macháček v dalším pokračování podcastu Středověk jinak trvá.

Anglicky

In the valley near Tišnov, the abbey of Porta Coeli, translated as "Gate of Heaven", was founded in the 13th century. Surrounded by the wooded hills of the Highlands, the abbey truly lived up to its name. Like other churches and monasteries, it was a safe haven for body and soul amidst a dark, wild landscape. To what extent did medieval builders think about the synergy of landscape and architecture? Why is it necessary to go 'into the field' when studying medieval buildings? And when was the categorical distinction between the secular and the sacred born in our perception? Art historian Ivan Foletti and archaeologist Jiří Macháček discuss this in the next installment of the podcast Medievalism Otherwise Continues.