2023
K historii školního dějepisu od roku 1918 do roku 1948
JIREČEK, MiroslavZákladní údaje
Originální název
K historii školního dějepisu od roku 1918 do roku 1948
Název anglicky
On the history of school history from 1918 to 1948
Autoři
Vydání
Komenský, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 0323-0449
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
historie; dějepis; Československo; Protektorát Čechy a Morava; historicko-srovnávací analýza
Klíčová slova anglicky
history; Czechoslovakia; Protectorate of Bohemia and Moravia; historical-comparative analysis
Změněno: 29. 2. 2024 13:54, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Příspěvek představuje analýzu vývoje vyučovacího předmětu dějepis na školách odpovídajících dnešní základní škole na území našeho státu v letech 1918–1948. Popsány jsou změny provedené po vzniku samostatného státu, kdy byl dosavadní „monarchistický“ dějepis upraven tak, aby odpovídal ideám nově vzniklé republiky. Stručně byly nastíněny některé reformní úvahy a kroky, např. vznik „činné“ školy. Zcela zásadní zlom pro školní dějepis přinesla ztráta československého pohraničí na podzim roku 1938 a zejména obsazení zbytku území našeho státu a vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava v březnu 1939. Dějepis byl v následujícím období zneužit pro potřeby německé okupační moci. Jelikož nedošlo k akceptaci nacistických myšlenek českými učiteli, byla během války zastavena výuka dějepisu. Po skončení války došlo k napravování deformací způsobených v našem školství a dějepise v předcházejícím období. Dějepis se ocitl na rozcestí, kdy však již byla zřejmá posílená pozice levicových myšlenek a Sovětského svazu. Zcela Zcela zásadní zlom pak přinesl rok 1948, kdy se k moci dostala na více než 40 let komunistická strana a došlo k další zcela zásadní deformaci sledovaného předmětu.
Anglicky
The paper presents an analysis of the development of the subject of history in schools corresponding to today's primary school in the territory of our country in the years 1918-1948. It describes the changes made after the establishment of the independent state, when the existing "monarchist" history was modified to fit the ideas of the newly established republic. Some reform considerations and steps, such as the establishment of an "active" school, are briefly outlined. The loss of the Czechoslovak borderlands in the autumn of 1938 and, in particular, the occupation of the rest of the territory of our state and the proclamation of the Protectorate of Bohemia and Moravia in March 1939 brought about a fundamental turning point for school history. In the following period, history was misused for the needs of the German occupation power. As there was no acceptance of Nazi ideas by Czech teachers, the teaching of history was stopped during the war. After the end of the war, the distortions caused in our education and history in the previous period were corrected. History found itself at a crossroads, however, when the strengthened position of leftist ideas and the Soviet Union was already evident. Then 1948, when the Communist Party came to power for more than 40 years, brought a completely fundamental break, and there was another quite fundamental deformation of the subject under study.