2023
Jak se učitelé učí filozofovat s dětmi
VLČEK, JakubZákladní údaje
Originální název
Jak se učitelé učí filozofovat s dětmi
Název česky
Jak se učitelé učí filozofovat s dětmi
Název anglicky
How teachers learn to philosophise with children
Autoři
VLČEK, Jakub
Vydání
15. ročník mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2023, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Konferenční abstrakt
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7509-933-4
Klíčová slova česky
další vzdělávání učitelů; profesní rozvoj učitelů; vzdělávací kurz pro učitele; filozofie pro děti
Klíčová slova anglicky
in-service education of teachers; teachers professional development; educational program for teachers; philosophy for children
Změněno: 11. 2. 2024 19:36, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
V oblasti vzdělávání se momentálně setkáváme s výzvou připravovat žáky na život ve 21. století. Klíčovým zaměřením jsou dovednosti spojené s komunikací, kritickým myšlením, mezikulturní spoluprací a rozvojem vlastního učení (Blaschke, 2014; Partnership for 21st Century Skills, 2006). Pro úspěšnou implementaci takových přístupů do běžné výuky, je nezbytné, aby se učitelé dále vzdělávali. Vzhledem k těmto okolnostem proto považujeme učitelé za účastníky celoživotního učení (Alabi & Ige, 2014; OECD 2020). Filozofie pro děti (P4C), představuje právě takový přístup ke vzdělávání, který podporuje rozvoj výše zmíněných dovedností a postojů nezbytných pro prosperitu v různorodém a rychle se měnícím světě (Buckley, 2015). Předkládaný příspěvek se zabývá účastí učitelů v takovémto dlouhodobém kurzu, přesněji jeho dopadem na jejich profesní rozvoj. Kladu si následující otázku: Jak učitelé vnímají a hodnotí účast v kurzu P4C a její dopad na jejich profesní rozvoj? Příspěvek vychází z dat, která jsou součástí evaluačního šetření kurzu Filozofie pro děti, který vznikl pod záštitou neziskové organizace Člověk v tísni, o.p.s., konkrétně v rámci jeho Vzdělávacího programu Varianty. Cílem evaluace bylo nejenom konstatovat, zda projekt naplnil své cíle, nýbrž prozkoumat, co se s učiteli v průběhu takto náročně pojatého projektu děje a do jaké míry skutečně dochází k proměnám výukové praxe zapojených učitelů základních škol. K zodpovězení výše stanovené výzkumné otázky byl zvolen kvalitativní výzkumný přístup. Jako výzkumný nástroj byl vybrán polostrukturovaný hloubkový rozhovor. Po dobu jednoho roku jsem v časových řezech spolupracoval s šesti učiteli, kteří tento kurz navštěvovali. S každým z nich byly pořízeny dva polostrukturované hloubkové rozhovory (tj. na začátku kurzu a po skončení kurzu). Získaná data byla analyzována pomocí metody otevřeného kódování. Na základě této analýzy bylo identifikováno několik oblastí, která učitelé považovali za důležité z hlediska jejich dopadu na profesní rozvoj. V projektu se učitelé setkali s řadou očekávání, která se týkala jejich žáků a jejich rozvoje v oblasti komunikace, kognice a sociálních dovedností. Po ukončení projektu učitelé často konstatovali, že jejich očekávání byla splněna díky novým metodám a postupům, které si osvojili. Učitelé ocenili zejména schopnost formulovat autentické filozofické otázky, které podporují aktivitu a myšlení žáků. Do své výuky začali také začleňovat další prvky P4C, například „myšlení v pohybu“. Nicméně je nutné konstatovat, že se učitelé stále potýkají s výzvou, jak efektivně začlenit tuto metodu do běžné výuky, která je omezená časem a kurikulárním plánem. Evaluační rozhovory dále odhalily, že kurz také přinesl významné výhody pro učitele v podobě posílení kolegiální spolupráce a podpory uvnitř školního týmu, ale i mimo něj
Anglicky
This paper examines the impact of the Philosophy for Children (P4C) course on teachers. In the field of education, we are increasingly seeing the need for teachers to prepare students for life in the 21st century. The Philosophy for Children approach responds to this challenge and its principles give teachers the tools to help their pupils listen to each other, respect each other, ask questions, and think critically about current issues (not only) of our time. The research question was: How do teachers perceive and evaluate their participation in the P4C course and its impact on their professional development? A qualitative research design was chosen as the research approach. An in-depth semi-structured interview was chosen as the research instrument. The research sample consisted of six primary school teachers who attended the above course over one year. Two interviews were conducted with each of them (at the beginning and end of the course). The data collected were analyzed using the open coding method. Based on this analysis, several areas were identified that the teachers considered important in terms of their impact on professional development. In the project, teachers were faced with a range of expectations regarding their students and their development in the areas of communication, cognition, and social skills. At the end of the project, teachers often stated that their expectations had been met due to the new methods and practices they had learned. Teachers particularly appreciated the ability to formulate authentic philosophical questions that encourage pupils’ activity and thinking. They also began to incorporate other elements of P4C, such as ‚thinking in motion’, into their teaching. However, it must be noted that teachers still face the challenge of how to effectively integrate this method into mainstream teaching, which is limited by time and curriculum. Furthermore, the evaluation interviews revealed that the course also brought significant benefits to teachers in terms of strengthening collegial collaboration and support within the school team and beyond