J 2023

„ ... so groß die Macht der Zeitung für allgemeine Bildung sei, so läge doch auch ein korruptes und korrumpierendes Element in ihr“. Schlaglichter zu Bildung und Medien bei Jakob Julius David

OSMANOVIĆ, Erkan

Základní údaje

Originální název

„ ... so groß die Macht der Zeitung für allgemeine Bildung sei, so läge doch auch ein korruptes und korrumpierendes Element in ihr“. Schlaglichter zu Bildung und Medien bei Jakob Julius David

Název anglicky

„ ... so groß die Macht der Zeitung für allgemeine Bildung sei, so läge doch auch ein korruptes und korrumpierendes Element in ihr“. Highlights on education and media by Jakob Julius David

Autoři

OSMANOVIĆ, Erkan (40 Rakousko, garant, domácí)

Vydání

Medienimpulse. Beiträge zur Medienpädagogik, Wien, 2023, 2307-3187

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131637

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Jakob Julius David; Modernism; Education; Essay; media education; Die Zeitung; Vom Schaffen

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2024 17:03, Mgr. Vlastimil Brom, Ph.D.

Anotace

V originále

Der österreichisch-mährische Schriftsteller und Journalist Jakob Julius David thematisierte um 1900 herum in seinen Werken die Beziehung zwischen Bildung und Medien. Trotz seines Engagements blieb er lange Zeit vergessen und wurde erst später als Teil der deutschmährischen bzw. österreichischen Literatur und als Grenzgänger der Wiener Moderne anerkannt. Sein medienkritisches Werk Die Zeitung (1906) zeichnet sich durch eine unsystematische Auseinandersetzung mit den Themenfeldern Bildung und Zeitungen aus. Dieser Beitrag versucht einige Schlag-lichter auf Davids medienpädagogische Vorstellungen zu werfen und die Bedeutung von Bildung in seinem Denken sowie die Verbindung zu seinen literarischen und essayistischen Texten zu untersuchen.

Česky

Kolem roku 1900 se rakousko-moravský spisovatel a novinář Jakob Julius David ve svých dílech zabýval vztahem mezi vzděláváním a médii. Navzdory své angažovanosti zůstal dlouho zapomenut a teprve později byl uznán jako součást německo-moravské či rakouské literatury a jako hraničář vídeňské moderny. Jeho mediálněkritické dílo Die Zeitung (1906) se vyznačuje nesystematickým zkoumáním tematických oblastí vzdělávání a novin. Tento článek se pokouší osvětlit Davidovy myšlenky o mediální výchově a prozkoumat význam výchovy v jeho myšlení i souvislost s jeho literárními a esejistickými texty.

Návaznosti

MUNI/A/1344/2022, interní kód MU
Název: Literární a jazykový transfer: moderní germanistický výzkum
Investor: Masarykova univerzita, Literární a jazykový transfer: moderní germanistický výzkum