KUBEČEK, Filip. „Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí. Online. In Katarína Gajdošová, Natália Kolenčíková. VARIA XXX. Zborník príspevkov z XXX. kolokvia mladých jazykovedcov. Bratislava: Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV, v. v. i., 2022, s. 190-197, 344 s. ISBN 978-80-971690-8-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „Nauč se gramatiku a potom něco piš!“ aneb reakce mládeže na pravopisné chyby svých vrstevníků v on-line prostředí
Autoři KUBEČEK, Filip.
Vydání Bratislava, VARIA XXX. Zborník príspevkov z XXX. kolokvia mladých jazykovedcov. od s. 190-197, 344 s. 2022.
Nakladatel Slovenská jazykovedná spoločnosť pri Jazykovednom ústave Ľ. Štúra SAV, v. v. i.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-971690-8-4
Klíčová slova česky pravopis, pravopisné chyby, mládež, jazyk internetu, on-line komunikace
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. Markéta Ziková, Ph.D., učo 9336. Změněno: 9. 1. 2024 10:47.
Anotace
Pravopis je klíčovým bodem výuky českého jazyka na základních a středních školách, orientace v něm je ostatně jedním z výstupů takzvaných rámcových vzdělávacích programů, zaštitovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Dodržování pravopisných zásad je přitom vyžadováno, očekáváno či alespoň kladně přijímáno nejen v oficiálních projevech, avšak často též ve sféře projevů neformálních, a zejména jsou-li jejich účastníky právě tací, kteří se s osvojováním a opakováním učiva denně setkávají. Tento příspěvek se zaměřuje na autentickou konfrontaci zástupců mladé generace (zhruba 15 let věku) s texty sdílenými jejich vrstevníky v jistém komunitním uskupení fungujícím na sociální síti. Ukazuje, jak často jedinci ovládající pravopis (či alespoň jeho příslušnou část) cíleně upozorňují na jeho nedostatky v cizích projevech, jakým způsobem svou reakci podávají, za které chyby viní autory nejvíce (a kterých si naopak soustavně nevšímají), co z nich vyvozují a jaké diskuse mezi ostatními členy jejich připomínky následně vyvolávají. Příspěvek tím podává svědectví o míře úspěšnosti výuky češtiny a aplikace jejích poznatků, o vztahu mládeže ke svému mateřskému jazyku, ale zároveň o jeho využívání pro zlomyslnou kritiku druhých či takzvaný trolling.
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 20:32