Detailed Information on Publication Record
2023
Rodiče a škola – soukromé doučování jako indikátor „nepartnerského“ vztahu
NEKARDOVÁ, Barbora and Vít ŠŤASTNÝBasic information
Original name
Rodiče a škola – soukromé doučování jako indikátor „nepartnerského“ vztahu
Name (in English)
Parents and school - private tutoring as an indicator of a "non-partnership" relationship
Authors
NEKARDOVÁ, Barbora and Vít ŠŤASTNÝ
Edition
XXXI. výroční konference ČAPV 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-280-0359-3
Keywords (in Czech)
978-80-280-0359-3
Tags
Reviewed
Změněno: 16/9/2024 14:08, Mgr. Barbora Nekardová
V originále
Cílem příspěvku je popsat, jakým způsobem rodiče doučovaných dětí vnímají pobídky ze strany školy při zajišťování soukromého doučování pro jejich děti. Hlavním zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory s rodiči, které byly realizovány v době, kdy soukromé doučování u dětí již začalo anebo rodiče jeho zajištění vážně zvažovali. Škola z pohledu rodičů neuspokojuje či nedokáže uspokojit vzdělávací potřeby jejich dětí, často navzdory jejich snaze nespokoje- nost směrem ke škole komunikovat. Na iniciaci změn ve škole následně rezig- nují a zajišťují soukromé doučování.
In English
The aim of the paper is to describe how parents of tutored children perceive incentives from the school when providing private tutoring for their children. The main source of data are semi-structured interviews with parents, which were carried out at a time when private tutoring for pupils had already started or when parents were seriously considering providing it. From the perspective of parents, the school does not or cannot satisfy the educational needs of their children, often despite their efforts to communicate their dissatisfaction to the school. They subsequently resign to the changes at school and procure private tutoring.