a 2023

Rodiče a škola – soukromé doučování jako indikátor „nepartnerského“ vztahu

NEKARDOVÁ, Barbora and Vít ŠŤASTNÝ

Basic information

Original name

Rodiče a škola – soukromé doučování jako indikátor „nepartnerského“ vztahu

Name (in English)

Parents and school - private tutoring as an indicator of a "non-partnership" relationship

Authors

NEKARDOVÁ, Barbora and Vít ŠŤASTNÝ

Edition

XXXI. výroční konference ČAPV 2023, 2023

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakt

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-280-0359-3

Keywords (in Czech)

978-80-280-0359-3

Tags

Reviewed
Změněno: 16/9/2024 14:08, Mgr. Barbora Nekardová

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je popsat, jakým způsobem rodiče doučovaných dětí vnímají pobídky ze strany školy při zajišťování soukromého doučování pro jejich děti. Hlavním zdrojem dat jsou polostrukturované rozhovory s rodiči, které byly realizovány v době, kdy soukromé doučování u dětí již začalo anebo rodiče jeho zajištění vážně zvažovali. Škola z pohledu rodičů neuspokojuje či nedokáže uspokojit vzdělávací potřeby jejich dětí, často navzdory jejich snaze nespokoje- nost směrem ke škole komunikovat. Na iniciaci změn ve škole následně rezig- nují a zajišťují soukromé doučování.

In English

The aim of the paper is to describe how parents of tutored children perceive incentives from the school when providing private tutoring for their children. The main source of data are semi-structured interviews with parents, which were carried out at a time when private tutoring for pupils had already started or when parents were seriously considering providing it. From the perspective of parents, the school does not or cannot satisfy the educational needs of their children, often despite their efforts to communicate their dissatisfaction to the school. They subsequently resign to the changes at school and procure private tutoring.