k 2023

Zprostředkující jazyk ve výuce češtiny pro cizince - pomocník, nebo sabotér?

KRAHULA DOLEŽÍ, Linda

Základní údaje

Originální název

Zprostředkující jazyk ve výuce češtiny pro cizince - pomocník, nebo sabotér?

Název česky

Mediation language in Czech as a foreign language classes - a helper or a saboteur?

Název anglicky

Mediation language in Czech as a foreign language classes - a helper or a saboteur?

Vydání

Potenciál jazykové různorodosti: Čeština pro specifické účely jako cesta ke kariéře, Brno 14.–15. června 2023, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

zprostředkující jazyk; přepínání kódů; plurilingvalismus; psycholingvistika; neurolingvistika

Klíčová slova anglicky

mediation language; code-switching; plurilingualism; psycholinguistics; neurolinguistics

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2024 20:36, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve svém příspěvku představuji výsledky dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 27 lektorů, kteří se podíleli na výuce kurzů češtiny pro studenty z Ukrajiny na CJV MU, a jež se týkalo využívání zprostředkujícího jazyka na lekcích češtiny jako cizího jazyka. Shrnuji poznatky z didaktických materiálů z pohledu metodických doporučení, týkajících se užívání zprostředkujícího jazyka, a doplňuji poznatky z vědecké literatury, zaměřené na psycholingvistické a neurolingvistické výzkumy vícejazyčných mluvčích.

Anglicky

In my presentation I share results gained in a survey among teachers of Czech as a foreign language who took part in teaching in courses of Czech for Ukrainian students at the Masaryk University Language Centre. I focus on the usage of mediation language in teaching, summarize current methodological recommendations and pay attention to neurolinguistic and psycholinguistic studies concerning plurilingualism.