2023
Zprostředkující jazyk ve výuce češtiny pro cizince - pomocník, nebo sabotér?
KRAHULA DOLEŽÍ, LindaZákladní údaje
Originální název
Zprostředkující jazyk ve výuce češtiny pro cizince - pomocník, nebo sabotér?
Název česky
Mediation language in Czech as a foreign language classes - a helper or a saboteur?
Název anglicky
Mediation language in Czech as a foreign language classes - a helper or a saboteur?
Autoři
Vydání
Potenciál jazykové různorodosti: Čeština pro specifické účely jako cesta ke kariéře, Brno 14.–15. června 2023, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Centrum jazykového vzdělávání
Klíčová slova česky
zprostředkující jazyk; přepínání kódů; plurilingvalismus; psycholingvistika; neurolingvistika
Klíčová slova anglicky
mediation language; code-switching; plurilingualism; psycholinguistics; neurolinguistics
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2024 20:36, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
V originále
Ve svém příspěvku představuji výsledky dotazníkového šetření, jehož se zúčastnilo 27 lektorů, kteří se podíleli na výuce kurzů češtiny pro studenty z Ukrajiny na CJV MU, a jež se týkalo využívání zprostředkujícího jazyka na lekcích češtiny jako cizího jazyka. Shrnuji poznatky z didaktických materiálů z pohledu metodických doporučení, týkajících se užívání zprostředkujícího jazyka, a doplňuji poznatky z vědecké literatury, zaměřené na psycholingvistické a neurolingvistické výzkumy vícejazyčných mluvčích.
Anglicky
In my presentation I share results gained in a survey among teachers of Czech as a foreign language who took part in teaching in courses of Czech for Ukrainian students at the Masaryk University Language Centre. I focus on the usage of mediation language in teaching, summarize current methodological recommendations and pay attention to neurolinguistic and psycholinguistic studies concerning plurilingualism.