B 2023

The Concept of Developing Geoinformatics Skills in Teaching at Primary and Secondary Schools

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCIK et. al.

Základní údaje

Originální název

The Concept of Developing Geoinformatics Skills in Teaching at Primary and Secondary Schools

Název anglicky

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

Autoři

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCIK, Petr ŠIMÁČEK, Hana ŠVEDOVÁ a Petr KUBÍČEK

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 2023

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

ISBN

978-80-280-0352-4

Klíčová slova česky

geoinformační technologie, geoinformační dovednosti, geografický informační systém (GIS), digitální kompetence

Klíčová slova anglicky

geoinformation technology, geoinformation skills, geographic information system, digital competences

Štítky

Změněno: 13. 9. 2023 11:51, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Koncepce reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách v Česku. Jejím cílem je vytvořit provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na ZŠ a SŠ s důrazem na implementaci nástrojů GIS a navrhnout zásady pro rozvoj geoinformačních dovedností ve výuce. Za tímto účelem je vytvořena matice učebních úloh uspořádaná podle jednotlivých geoinformačních dovedností – čtení, výběr, použití, tvorba a sdílení. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Koncepce včetně učebních úloh a dalších materiálů je dostupná online na https://gitdoskol.ped.muni.cz.

Anglicky

This conceptual monograph responds to insufficient support for developing geoinformation skills in Czech lower and upper secondary schools. It aims to create an interconnected system for developing geoinformation skills in teaching in lower and upper secondary schools, emphasizing the implementation of GIS tools and proposing principles for the development of geoinformation skills in teaching. For this purpose, a matrix of learning tasks is created, arranged according to individual geoinformation skills – reading, selection, use, creation, and sharing. The monograph is intended mainly for pre-service and in-service geography teachers at lower and upper secondary schools, the leaders of school educational programmes, and teachers in non-formal education. The monograph, including learning tasks and other materials, is available online at https://gitdoskol.ped.muni.cz.