PERINGER, Marek. Právní aspekty záměrů hlukově náročných dopravních staveb. České právo životního prostředí. Praha: Česká společnost pro právo životního prostředí, 2022, roč. 2022, č. 66, s. 30-55. ISSN 1213-5542.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Právní aspekty záměrů hlukově náročných dopravních staveb
Název česky Právní aspekty záměrů hlukově náročných dopravních staveb
Název anglicky Legal aspects of noise-intensive transport construction projects
Autoři PERINGER, Marek (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání České právo životního prostředí, Praha, Česká společnost pro právo životního prostředí, 2022, 1213-5542.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50501 Law
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Open access článku
Organizační jednotka Právnická fakulta
Klíčová slova česky hluk; stavební záměr; veřejné zdraví; udržitelný rozvoj sídel; územní plánování
Klíčová slova anglicky noise; construction project; public health; sustainable development of settlements; spatial planning
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 25. 6. 2024 13:23.
Anotace
Příspěvek se zabývá problémem záměru tzv. hlukově náročné, zejména dopravní, stavby, který vzniká v případě, že tato stavba představuje významný zdroj hluku. Tím může docházet k porušování stanovených hygienických hlukových limitů v okolí v chráněných prostorech po uvedení této stavby do provozu. Na úvod je zasazen hluk do právního kontextu včetně strategických dokumentů. Dále se text již zabývá nástroji, které mají potenciál vytvořit podmínky tak, aby mohlo dojít k realizaci hlukově náročné stavby, která slouží k rozvoji sídla, a zároveň tím nedošlo k ohrožení veřejného zdraví společnosti porušováním hlukových limitů. Jde tak o naplňování zásady udržitelného rozvoje území. Text je zaměřen více na úsek územního plánování, jelikož představuje základní dohodu v území, čímž naplňuje rovněž zásady prevence a předchází ohrožování hodnot v území. Nejen, že lze územně plánovací činností stanovit plošné a prostorové uspořádání daného území tak, aby snížila ohrožení hlukovým znečištěním, ale rovněž v průběhu pořizování dokumentace dochází k vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí. Nicméně takto rozsáhlé téma není možné brát v úvahu pouze izolovaně z hledisek územního plánování, proto jsou vyjmenovány i další nástroje a jejich souvislosti. Vzhledem k momentální situaci kolem nové stavební legislativy se text věnuje i nové právní úpravě v souvislosti s vytyčeným tématem, a to i se zohledněním dalších navržených změn, které se nachází v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Snahou textu je také navrhnout možná další legislativní řešení problému.
Anotace anglicky
The paper deals with the problem of a so-called noise-intensive construction project, especially for transport, which arises when this construction represents a significant source of noise. This may lead to violations of the established hygienic noise limits in the vicinity in protected areas after the construction is put into operation. At the outset noise is set in a legal context, including strategic documents. It then the text already deals with instruments that have the potential to create conditions so that noise-intensive construction that serves the development of a settlement can be implemented, while at the same time without endangering the public health of the community by violating noise limits. It is thus a matter of fulfilling the principle of sustainable development of the territory. The text is aimed more to the land-use planning section, as it represents the basic agreement in the territory, thus it also fulfils the principles of prevention and avoids endangering the values in the territory. Not only, the spatial and spatial layout of a given the area in such a way as to reduce the threat of noise pollution, but the environmental impact of the concept is also assessed during the preparation of the documentation.
VytisknoutZobrazeno: 22. 7. 2024 03:21