k 2023

Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů

KOŠATKOVÁ, Markéta, Martina KUROWSKI a Zuzana VAŘEJKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů

Název česky

Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů

Název anglicky

Cultivating Well-being, Inclusivity and Belonging in the Higher Education Preparation of Future Teachers

Vydání

Konference ICOLLE 2023, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

wellbeing; sounáležitost; inkluze; vysokoškolská příprava; pedagogická fakulta; impact gap canvas

Klíčová slova anglicky

wellbeing; belonging; inclusion; university preparation; faculty of education; impact gap canvas
Změněno: 13. 2. 2024 01:34, Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek prezentuje dílčí výsledky výzkumné studie, která je součástí mezinárodního projektu Belong zaměřeného na témata wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti v sektoru terciálního vzdělávání. Téma mezinárodního projektu je důležité zkoumat zejména po pandemii covid-19, kdy motivace k učení a úspěšnost ve vysokoškolském studiu zaznamenala celosvětově významné hrozby (Stevanović et al., 2021). V naší prezentaci se soustředíme na představení výsledků, které jsme realizovali na fakultě připravující budoucí pedagogické pracovníky a pracovnice. Vyučující i studující na univerzitách často čelí vysokému pracovnímu stresu a vyhoření, což může negativně ovlivnit jejich schopnost kvalitně (se) učit a podporovat se v individuálním, osobnostním i odborném rozvoji (Pedler et al., 2022). Na dotčené fakultě studuje velké množství rozličných studujících a v současném velice složitém světe je téma well-beingu nejen pro ně zásadní. Proto výzkumné otázky tedy zní následovně: Co znamená "patřit" na univerzitu? Jaké jsou aspekty wellbeingu v univerzitním prostředí? Cílem příspěvku je pak identifikovat oblasti, které jsou pro instituce terciárního vzdělávání v těchto tématech výzvami, ale v neposlední řadě si klademe za úkol také představit možná řešení.

Anglicky

This paper presents partial findings from a research study conducted as part of the international Belong project, which focuses on the themes of well-being, inclusiveness, and belonging in tertiary education. Given the significant threats to motivation and success in higher education worldwide following the Covid-19 pandemic, exploring these topics is of utmost importance (Stevanović et al., 2021). The study specifically focuses on the results implemented in a faculty that prepares future teachers. In universities, teachers and learners often experience high levels of job stress and burnout, which can have a negative impact on their learning and personal and professional development (Pedler et al., 2022). The faculty under investigation has a diverse student body, and in today's complex world, the topic of well-being is crucial not only for the students but for everyone involved. Therefore, the research aims to answer the following questions: What does it mean to "belong" to a university? What are the aspects of well-being in the university environment? The primary objective of this paper is to identify the challenges faced by tertiary education institutions in these areas and ultimately propose potential solutions.

Návaznosti

2021-1-SK01-KA220-HED-000023528, interní kód MU
Název: Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student & Staff Wellbeing (Akronym: BELONG)
Investor: Evropská unie, Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student & Staff Wellbeing