J 2024

Curriculum design and content in Czech pre-primary education: approaches and experiences of student teachers

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbota, Eva KOŽELUHOVÁ, Zora SYSLOVÁ a Petra RISTIČ

Základní údaje

Originální název

Curriculum design and content in Czech pre-primary education: approaches and experiences of student teachers

Autoři

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbota (203 Česká republika, garant), Eva KOŽELUHOVÁ (203 Česká republika), Zora SYSLOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petra RISTIČ (203 Česká republika)

Vydání

European Early Childhood Education Research Journal, England, Taylor and Francis, 2024, 1350-293X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.300 v roce 2022

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

001026775600001

Klíčová slova česky

Předškolní vzdělávání; tvorba kurikula; vzdělávání zaměřené na dítě; přístupy k plánování; kvalita kurikula

Klíčová slova anglicky

Early childhood education; curriculum design; child-centred education; planning approaches; curriculum quality

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2024 07:45, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

The aim of the research was to investigate the methods used by preschool student teachers when developing their educational programmes at pre-primary level (ISCED 02). Data were collected between 2020 and 2021 using a questionnaire with 355 part-time students from nine universities across the Czech Republic. Most of the respondents were also working as preschool teachers while studying for a bachelor's or master's degree in preschool education. The research not only highlighted different approaches to curriculum planning but also that many of the respondents preferred an approach characterised by child-centredness and teacher autonomy. However, the research also found that many respondents still plan educational content a long time in advance of their teaching and without considering the current needs and interests of children. Curriculum design and content in Czech preschools is in a process of transformation and the authors discuss the need for a more principled and consistent approach in support of high-quality provision.

Česky

Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké přístupy používají studenti učitelství mateřských škol při vytváření jejich vzdělávacích programů na preprimární úrovni (ISCED 02). Data byla sbírána v letech 2020 až 2021 pomocí dotazníku s 355 studenty kombinovaného studia z devíti univerzit z celé České republiky. Většina respondentek zároveň pracovala jako učitelka mateřské školy při studiu bakalářského nebo magisterského studia. Výzkum nejen zdůraznil různé přístupy k plánování kurikula, ale také to, že mnoho respondentek preferovalo přístup charakterizovaný zaměřením na dítě a autonomií učitele. Výzkum však také zjistil, že mnoho respondentů stále plánuje vzdělávací obsah dlouho dopředu a bez ohledu na aktuální potřeby a zájmy dětí. Forma a obsah kurikula v českých předškolních zařízeních prochází procesem transformace a autorky diskutují o potřebě konzistentnějšího přístupu k podpoře vysoce kvalitního předškolního vzdělávání.