NOVOTNÁ, Pavla. Křehnout. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Křehnout
Název česky Křehnout
Název anglicky Brittling
Autoři NOVOTNÁ, Pavla.
Vydání 2023.
Další údaje
Typ výsledku Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Změnil Změnila: Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D., učo 20806. Změněno: 29. 1. 2024 12:32.
Anotace
Stávat se křehkým a lomivým, rozpouštět se a zároveň tuhnout. Zjemňovat se, zněžnět. Mít odvahu překonat strach z nečekaných výsledků hry a experimentu. Mít sílu proměňovat stereotypy průměrné každodennosti, která vyrůstá z obyčejného života. Nezaleknout se vlastních spontánních reakcí. Dovolit si ztratit nad sebou kontrolu a nechat se inspirovat náhodou či nečekanými okolnostmi. Umět svobodně chybovat, učit se být otevřený a vnímavý. Nechat se vést vnitřní radostí a intuicí. To vše je součástí tvůrčího procesu, který nám umožňuje jít nezvyklými cestami k nečekaně dobrému výsledku, reagovat na životní situace nově, nešablonovitě. Učí nás, jak si poradit v tísni. Právě tvořivý přístup učiteli pomáhá překonávat nefunkční a zastaralé obsahy a formy vzdělávání. Zážitek z vlastní kreativní cesty přispívá značnou měrou ke kultivaci osobnosti budoucího učitele, neboť vytváří důvěru nejen v možnosti vlastního rozvoje, ale v konečném důsledku i rozvoje svěřených dětí či žáků. Neboť učitel, který prožil pozitivní tvůrčí (výtvarnou) zkušenost, nabyl vědomí vlastní účinnosti (Self-efficacy), získal vlastní “výtvarné sebevědomí”, ten pak přirozeně věří v dětskou schopnost samostatně se tvůrčím způsobem vyjádřit, přijímá a chápe subjektivitu zpodobňování světa. Takový učitel nepotřebuje dětem nabízet osvědčené, ale stereotypní vzory, líbivé předlohy, vlastní představy či šablonovité “zakonzervované” poznatky o tom, jaký je svět. Ale naopak - vytváří příležitost, aby jej děti mohly objevovat samy, třeba i výtvarnou cestou. Navracet studenty, budoucí učitele mateřských škol, k jejich zdrojům tvořivosti tak, aby zakusili “flow” výtvarného procesu, dokázali výtvarně vyjádřit něco bytostně vlastního a reflektovali to, je smyslem předmětu Výtvarná hra a tvořivost. Cílem není vyzkoušet si nové a atraktivní výtvarné techniky, naučit se rukodělné či metodické výtvarné postupy, ale naopak používat běžné, zcela dostupné intermediální vyjadřovací prostředky k hravému objevování světa, které mají východisko v běžných spontánních činnostech a které jsou každému vlastní již od raného dětství. Návraty do dětství přináší řadu témat a tvůrčích principů, kterým se často věnují i umělci. Umění tak funguje jako spojnice mezi světy dospělosti a dětství a nabízí prostor pro znovuprožití, jiné uchopení, porozumění a osobní rozvoj. Inspirací pro vlastní studentský tvůrčí projekt se tak mohou stát raná okouzlení a zájmy např. dětská záliba sbírat, třídit a vytvářet kolekce z různorodých nalezených předmětů nebo výtvarné hry s identitou. Právě proměny podoby, zkoumání prožitků, pocitů a tělesnosti jsou podstatou výstupů v rámci výstavy.
Anotace anglicky
Becoming brittle and brittle, melting and solidifying at the same time. To soften, to soften. Having the courage to overcome the fear of the unexpected results of the game and the experiment. To have the power to transform the stereotypes of the average everyday that grows out of ordinary life. Don't be afraid of your own spontaneous reactions. Allow yourself to lose control over yourself and be inspired by chance or unexpected circumstances. To be able to make mistakes freely, to learn to be open and receptive. Let yourself be guided by inner joy and intuition. All this is part of the creative process, which allows us to follow unusual paths to an unexpectedly good result, to react to life situations in a new, unconventional way. It teaches us how to cope in times of need. It is a creative approach that helps teachers overcome dysfunctional and outdated contents and forms of education. The experience of one's own creative journey contributes significantly to the cultivation of the future teacher's personality, as it creates confidence not only in the possibility of one's own development, but ultimately also in the development of entrusted children or pupils. Because a teacher who has lived a positive creative (artistic) experience, gained awareness of self-efficacy (Self-efficacy), gained his own "artistic self-confidence", he then naturally believes in the child's ability to express himself creatively, accepts and understands the subjectivity of depicting the world. Such a teacher does not need to offer children proven, but stereotypical models, pleasing prototypes, own ideas or template-like "canned" knowledge about what the world is like. But on the contrary - it creates an opportunity for children to discover it themselves, perhaps through art. Returning students, future kindergarten teachers, to their sources of creativity so that they can experience the "flow" of the creative process, be able to creatively express something intrinsically their own and reflect on it, is the purpose of the subject Creative play and creativity. The goal is not to try out new and attractive art techniques, to learn handmade or methodical art procedures, but on the contrary to use common, completely accessible medial means of expression to playfully explore the world, which have their starting point in ordinary spontaneous activities and which are inherent to everyone from early childhood. Returning to childhood brings a number of themes and creative principles, which are often addressed by artists as well. Art thus functions as a link between the worlds of adulthood and childhood and offers space for reliving, different grasping, understanding and personal development. Thus, early fascinations and interests can become inspiration for a student's own creative project, e.g. a child's love of collecting, sorting and creating collections from various found objects or creative games with identity. It is precisely the transformations of form, the exploration of experiences, feelings and physicality that are the essence of the outputs within the exhibition.
Návaznosti
MUNI/A/1340/2022, interní kód MUNázev: Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
Investor: Masarykova univerzita, Míry kongruence teoretických předpokladů s praktickými dopady realizovaných programů výtvarné edukace.
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 21:58