Detailed Information on Publication Record
2023
Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících
KROČÁKOVÁ, Zuzana, Ingrid PROCHÁZKOVÁ and Zuzana VAŘEJKOVÁBasic information
Original name
Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících
Name in Czech
Videoreflexe výuky jako nástroj rozvoje vysokoškolských vyučujících
Authors
Edition
Mezinárodní vědecká konference ICOLLE 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Rector's Office
Změněno: 20/9/2023 09:37, Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Abstract
V originále
V Centru rozvoje kompetencí Masarykovy univerzity (CERPEK) mimo jiné nabízíme semestrální vzdělávací program určený vysokoškolským vyučujícím. Jeho podstatnou součástí je facilitovaná videoreflexe výuky, při které frekventanti a frekventantky uplatňují vědomosti a dovednosti nabyté v jiných částech vzdělávacího programu. Činí tak s ohledem na tzv. rozvojový pedagogický cíl, který si stanovují na základě svých potřeb. Právě videoreflexi výuky považujeme za efektivní nástroj pro rozvoj pedagogických kompetencí, který je individualizovaný a opřený o důkazy. Od roku 2017 jsme vedli vi-deoreflexi výuky s více než dvěma sty vyučujícími z různých fakult, s různou délkou praxe, zkušenostmi, motivací pro výuku a vzdělávacími potřebami. Cílem tohoto příspěvku je představit námi vytvořený, teoreticky ukotvený a praxí ověřený systém facilitovaných videoreflexí výuky, a to včetně zpětné vazby našich absolventů a absolventek. Představíme také příležitosti, které videoreflexe výuky přináší a překážky, kterým při ní čelíme. Videoreflexi výuky využíváme v mnoha podobách i mimo vzdělávací program, věříme proto, že tento text může být inspirativní nejen pro univerzity, které svým vyučujícím nabízí vzdělávací programy podporující rozvoj pedagogických dovedností, ale také pro jednotlivé vyučující preferující individuální a flexibilní způsoby rozvoje své výuky a sebe samých.