2022
Guerilla geography – průzkumná geografie
HORKÝ, Štěpán a Eduard HOFMANNZákladní údaje
Originální název
Guerilla geography – průzkumná geografie
Název česky
Guerilla geography – průzkumná geografie
Název anglicky
Guerilla Geography – Exploratory Geography
Autoři
HORKÝ, Štěpán (203 Česká republika, domácí) a Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Geografické informácie, Nitra, Slovensko, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, 1337-9453
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
průzkumná geografie; práce v terénu; fotografie; vysokoškolské vzdělávání; vzdělávání orientované na místo
Klíčová slova anglicky
Guerilla geography; fieldwork; photos; high school education; place-based education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 29. 8. 2024 13:56, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Guerilla geography, neboli průzkumná geografie, je metoda zkoumání a vnímání okolní krajiny kolem nás. Uplatnění najde i ve vzdělávání, zejména při práci v terénu, kde přináší žákům či studentům nový pohled na prostředí, ve kterém žijí. Průzkumnou geografii využíváme jako metodu pro sběr dat v terénu, se kterými pak studenti dále pracují. V didaktice geografie na Pedagogické fakultě MU jsou data využívána k identifikaci okolí a širšímu uvažování o využití krajiny. Pokud je průzkum pravidelný, lze sledovat a vyhodnocovat i změny, ke kterým dochází v okolí. Předložený příspěvek zobrazuje výsledky (výstupy) studentů a jejich subjektivní hodnocení této metody. Obecně je metoda velmi dobře přijímána zejména v lokalitě jejich bydliště, neboť tuto oblast znají nejvíce a díky průzkumné geografii objevují nové způsoby vnímání zdejší krajiny.
Anglicky
Guerilla geography, or exploratory geography, is a method of examining and perceiving the surrounding landscape around us. It can also be used in education, especially in fieldwork, where it brings pupils or students a new perspective on the environment in which they live. We are using Guerilla geography as a method for collecting data in the field, with which students then work further. In the didactics of geography at the Faculty of Education, MUNI, data is used to identify surroundings and think more broadly about landscape use. If the exploration is regular, the changes that occur in the surroundings can also be monitored and evaluated. The presented paper displays the results (outputs) of the students and their subjective assessment of this method. In general, the method is very well received, especially in the locality of their residence, as they know this area the most, and thanks to Guerilla geography, they discover new ways of perceiving the local landscape.