J 2022

Guerilla geography – průzkumná geografie

HORKÝ, Štěpán a Eduard HOFMANN

Základní údaje

Originální název

Guerilla geography – průzkumná geografie

Název česky

Guerilla geography – průzkumná geografie

Název anglicky

Guerilla Geography – Exploratory Geography

Autoři

HORKÝ, Štěpán (203 Česká republika, domácí) a Eduard HOFMANN (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Geografické informácie, Nitra, Slovensko, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2022, 1337-9453

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

průzkumná geografie; práce v terénu; fotografie; vysokoškolské vzdělávání; vzdělávání orientované na místo

Klíčová slova anglicky

Guerilla geography; fieldwork; photos; high school education; place-based education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 8. 2024 13:56, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Guerilla geography, neboli průzkumná geografie, je metoda zkoumání a vnímání okolní krajiny kolem nás. Uplatnění najde i ve vzdělávání, zejména při práci v terénu, kde přináší žákům či studentům nový pohled na prostředí, ve kterém žijí. Průzkumnou geografii využíváme jako metodu pro sběr dat v terénu, se kterými pak studenti dále pracují. V didaktice geografie na Pedagogické fakultě MU jsou data využívána k identifikaci okolí a širšímu uvažování o využití krajiny. Pokud je průzkum pravidelný, lze sledovat a vyhodnocovat i změny, ke kterým dochází v okolí. Předložený příspěvek zobrazuje výsledky (výstupy) studentů a jejich subjektivní hodnocení této metody. Obecně je metoda velmi dobře přijímána zejména v lokalitě jejich bydliště, neboť tuto oblast znají nejvíce a díky průzkumné geografii objevují nové způsoby vnímání zdejší krajiny.

Anglicky

Guerilla geography, or exploratory geography, is a method of examining and perceiving the surrounding landscape around us. It can also be used in education, especially in fieldwork, where it brings pupils or students a new perspective on the environment in which they live. We are using Guerilla geography as a method for collecting data in the field, with which students then work further. In the didactics of geography at the Faculty of Education, MUNI, data is used to identify surroundings and think more broadly about landscape use. If the exploration is regular, the changes that occur in the surroundings can also be monitored and evaluated. The presented paper displays the results (outputs) of the students and their subjective assessment of this method. In general, the method is very well received, especially in the locality of their residence, as they know this area the most, and thanks to Guerilla geography, they discover new ways of perceiving the local landscape.