KOLLEROVÁ, Lenka, Tomáš LINTNER, Adam KLOCEK, Ivan ROPOVIK, Jaroslav HLINKA a Dagmar STROHMEIER. Healthy context paradox: Peer acceptance and peer rejection of victimized early adolescents in different classrooms. In European Conference on Developmental Psychology (ECDP) 2023, Turku. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Healthy context paradox: Peer acceptance and peer rejection of victimized early adolescents in different classrooms.
Název česky Paradox zdravého kontextu: Přijetí a odmítání viktimizovaných raných adolescentů svými vrstevníky v rámci různých tříd
Autoři KOLLEROVÁ, Lenka, Tomáš LINTNER, Adam KLOCEK, Ivan ROPOVIK, Jaroslav HLINKA a Dagmar STROHMEIER.
Vydání European Conference on Developmental Psychology (ECDP) 2023, Turku, 2023.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50101 Psychology
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky adolescence; šikana; paradox zdravého kontextu
Klíčová slova anglicky adolescence; bullying; healthy context paradox
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: Tomáš Lintner, MA, učo 438898. Změněno: 26. 9. 2023 11:39.
Anotace
Past research showed that victimized students experience lower levels of maladjustment in classrooms with higher numbers of victimized students. Therefore, the present study verified the hypotheses that in early adolescents, classroom victimization rate would weaken the negative association between victimization and peer acceptance and the positive association between victimization and peer rejection over a half year interval. The sample consisted of 751 elementary school students (51% female, Mage = 12.93±.41) clustered in 39 classes (with average class size of 24±4 students). First, linear mixed models confirmed the expected interactive effects of individual victimization and classroom victimization rate on peer acceptance and peer rejection. The found interactive effects indicated that victimized students became less accepted and more rejected over time, but these associations were weaker in classrooms with higher victimization rate. Further, the findings from the linear mixed models were complemented by insights from social network analysis. Stochastic actor-oriented modeling were applied to investigate the role of defenders and other victimized students in the changes of peer status of victimized students. In sum, the study brought longitudinal support for the healthy context paradox for both peer acceptance and peer rejection.
Návaznosti
GA23-06289S, projekt VaVNázev: Následky šikany: Jak charakteristiky školních tříd zmírňují psychické potíže spojené s viktimizací
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
VytisknoutZobrazeno: 18. 7. 2024 16:27