2023
Guessing Winning Policies in LTL Synthesis by Semantic Learning
KŘETÍNSKÝ, Jan, Tobias MEGGENDORFER, Maximilian PROKOP a Sabine RIEDERZákladní údaje
Originální název
Guessing Winning Policies in LTL Synthesis by Semantic Learning
Autoři
KŘETÍNSKÝ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí), Tobias MEGGENDORFER (276 Německo), Maximilian PROKOP (276 Německo, domácí) a Sabine RIEDER (276 Německo)
Vydání
Cham, Computer Aided Verification - 35th International Conference, CAV 2023, Proceedings, Part I, od s. 390-414, 25 s. 2023
Nakladatel
Springer
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Impakt faktor
Impact factor: 0.402 v roce 2005
Kód RIV
RIV/00216224:14330/23:00131847
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
ISBN
978-3-031-37705-1
ISSN
Klíčová slova anglicky
verification; synthesis; temporal logic; machine learning
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2024 23:28, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.
Anotace
V originále
We provide a learning-based technique for guessing a winning strategy in a parity game originating from an LTL synthesis problem. A cheaply obtained guess can be useful in several applications. Not only can the guessed strategy be applied as best-effort in cases where the game’s huge size prohibits rigorous approaches, but it can also increase the scalability of rigorous LTL synthesis in several ways. Firstly, checking whether a guessed strategy is winning is easier than constructing one. Secondly, even if the guess is wrong in some places, it can be fixed by strategy iteration faster than constructing one from scratch. Thirdly, the guess can be used in on-the-fly approaches to prioritize exploration in the most fruitful directions. In contrast to previous works, we (i) reflect the highly structured logical information in game’s states, the so-called semantic labelling, coming from the recent LTL-to-automata translations, and (ii) learn to reflect it properly by learning from previously solved games, bringing the solving process closer to human-like reasoning.
Návaznosti
MUNI/A/1081/2022, interní kód MU |
| ||
MUNI/A/1433/2022, interní kód MU |
|