2023
Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání
SYSLOVÁ, ZoraZákladní údaje
Originální název
Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání
Název anglicky
The diagnostic role as a challenge for teachers in contemporary individualized preschool education
Autoři
Vydání
Učiteľ(ka) predprimárneho vzdelávania. Trendy, premeny a výzvy učiteľského povolania, 2023
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
Předškolní vzdělávání; diagnostikování; individualizace.
Klíčová slova anglicky
Preschool education; diagnosing; individualization.
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 21. 2. 2024 07:43, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
V originále
Respekt k individualitě a jedinečnosti každé dětské osobnosti se stal základním konceptem současného předškolního vzdělávání. K jeho naplňování pomáhá učitelům kromě využívání přiměřených metod a forem práce zejména dovednost průběžného pedagogického diagnostikování, posílená znalostmi v oblasti předškolní pedagogiky a vývojové psychologie. Individualizace vzdělávání proto vyžaduje sledování a dokumentování osobních vzdělávacích potřeb, zájmů a pokroků dítěte a následnou diferenciaci vzdělávací nabídky, případně intervenci. Jaká je kvalita diagnostických dovedností učitelů mateřských škol je ústřední téma celého příspěvku.
Anglicky
Respect for the individuality and uniqueness of each child's personality has become a basic concept of contemporary preschool education. To fulfill it, he helps teachers in addition to the use of appropriate methods and forms of work, in particular the skill of continuous pedagogy diagnosis, strengthened by knowledge in the field of preschool pedagogy and developmental psychology. The individualization of education therefore requires the monitoring and documentation of the child's personal educational needs, interests and progress and subsequent differentiation of the educational offer or intervention. What is the quality of the diagnostic skills of kindergarten teachers is the central topic of the entire paper.