p 2023

Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání

SYSLOVÁ, Zora

Základní údaje

Originální název

Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání

Název anglicky

The diagnostic role as a challenge for teachers in contemporary individualized preschool education

Autoři

Vydání

Učiteľ(ka) predprimárneho vzdelávania. Trendy, premeny a výzvy učiteľského povolania, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Předškolní vzdělávání; diagnostikování; individualizace.

Klíčová slova anglicky

Preschool education; diagnosing; individualization.

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 21. 2. 2024 07:43, doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Anotace

V originále

Respekt k individualitě a jedinečnosti každé dětské osobnosti se stal základním konceptem současného předškolního vzdělávání. K jeho naplňování pomáhá učitelům kromě využívání přiměřených metod a forem práce zejména dovednost průběžného pedagogického diagnostikování, posílená znalostmi v oblasti předškolní pedagogiky a vývojové psychologie. Individualizace vzdělávání proto vyžaduje sledování a dokumentování osobních vzdělávacích potřeb, zájmů a pokroků dítěte a následnou diferenciaci vzdělávací nabídky, případně intervenci. Jaká je kvalita diagnostických dovedností učitelů mateřských škol je ústřední téma celého příspěvku.

Anglicky

Respect for the individuality and uniqueness of each child's personality has become a basic concept of contemporary preschool education. To fulfill it, he helps teachers in addition to the use of appropriate methods and forms of work, in particular the skill of continuous pedagogy diagnosis, strengthened by knowledge in the field of preschool pedagogy and developmental psychology. The individualization of education therefore requires the monitoring and documentation of the child's personal educational needs, interests and progress and subsequent differentiation of the educational offer or intervention. What is the quality of the diagnostic skills of kindergarten teachers is the central topic of the entire paper.