2023
Marcela Pittermannová : Barrandov Dramaturges as Clients, Brokers, and Patrons
SKOPAL, Pavel a Michal ŠAŠEKZákladní údaje
Originální název
Marcela Pittermannová : Barrandov Dramaturges as Clients, Brokers, and Patrons
Autoři
SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠAŠEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Amsterdam, The Barrandov Studios : A Central European Hollywood, od s. 169-191, 23 s. Eastern European Screen Cultures, 2023
Nakladatel
Amsterdam University Press
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Nizozemské království
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00131868
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-94-6298-945-0
Klíčová slova anglicky
state-socialist cinema; patronage; film production; Barrandov; film dramaturgy; structure and agency
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 2. 2024 09:14, Mgr. Michal Večeřa, Ph.D.
Anotace
V originále
Marcela Pittermannová became a member of a creative group at Barrandov in 1961. After its previous head, Jan Procházka, was made persona non grata in 1970, the group was run by Ota Hofman until 1982, then by the writer Stanislav Rudolf from 1982 to 1984, and finally by Pittermannová until 1990. She was a dramaturge in the successful area of production for children for almost three decades. In effect, an analysis of her position, decisions, and negotiations in relation to both the indigenous bureaucracy and to foreign coproduction partners can help to understand dynamics of the structure-agency relationship at Barrandov since the 1960s to the end of state-socialist era. This chapter focuses on the role of clients, patrons, and brokers in the dramaturgical job to understand its dynamics and functions in the production system.
Návaznosti
MUNI/A/1391/2022, interní kód MU |
|