SKOPAL, Pavel a Michal ŠAŠEK. Marcela Pittermannová : Barrandov Dramaturges as Clients, Brokers, and Patrons. In Herzogenrath, Bernd. The Barrandov Studios : A Central European Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023, s. 169-191. Eastern European Screen Cultures. ISBN 978-94-6298-945-0. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5117/9789462989450_ch05.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Marcela Pittermannová : Barrandov Dramaturges as Clients, Brokers, and Patrons
Autoři SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Michal ŠAŠEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Amsterdam, The Barrandov Studios : A Central European Hollywood, od s. 169-191, 23 s. Eastern European Screen Cultures, 2023.
Nakladatel Amsterdam University Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00131868
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-94-6298-945-0
Doi http://dx.doi.org/10.5117/9789462989450_ch05
Klíčová slova anglicky state-socialist cinema; patronage; film production; Barrandov; film dramaturgy; structure and agency
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Večeřa, Ph.D., učo 261655. Změněno: 18. 2. 2024 09:14.
Anotace
Marcela Pittermannová became a member of a creative group at Barrandov in 1961. After its previous head, Jan Procházka, was made persona non grata in 1970, the group was run by Ota Hofman until 1982, then by the writer Stanislav Rudolf from 1982 to 1984, and finally by Pittermannová until 1990. She was a dramaturge in the successful area of production for children for almost three decades. In effect, an analysis of her position, decisions, and negotiations in relation to both the indigenous bureaucracy and to foreign coproduction partners can help to understand dynamics of the structure-agency relationship at Barrandov since the 1960s to the end of state-socialist era. This chapter focuses on the role of clients, patrons, and brokers in the dramaturgical job to understand its dynamics and functions in the production system.
Návaznosti
MUNI/A/1391/2022, interní kód MUNázev: Setrvačnost a zlom v dějinách kinematografie
Investor: Masarykova univerzita, Setrvačnost a zlom v dějinách kinematografie
VytisknoutZobrazeno: 9. 10. 2024 02:11