ČERNÝ, Michal. Artificial intelligence, creativity and education : finding a new perspektive. Journal of Applied Technical and Educational Sciences. Subotica: ST Press, 2023, roč. 13, č. 3, s. 1-24. ISSN 2560-5429. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.24368/jates353.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Artificial intelligence, creativity and education : finding a new perspektive
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Applied Technical and Educational Sciences, Subotica, ST Press, 2023, 2560-5429.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Srbsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00131872
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.24368/jates353
Klíčová slova anglicky artificial intelligence; creativity; review study; education; ChatGPT; AI; technology in education
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 4. 3. 2024 16:50.
Anotace
This review study aims to clarify the relationship between creativity development and artificial intelligence in education. Although this is a media-emphasised topic and individual technology projects (ChatGPT, Dalee-2, Midjourney) are part of educational activities, a more comprehensive analysis of the specific emphasis on creativity still needs to be provided. The study's novelty lies in synthesising current knowledge and forming recommendations about the relationship between creativity and AI in education. The study analyses 16 documents from the Web of Science database and, based on these, identifies six broad categories for critical reflection on the phenomenon of educational practice: the need to rethink the educational environment, goals and objectives, the emphasis on AI literacy, the focus on topics related to the future and its problems, the importance of developing theoretical conceptualisation of problems and abstract models in the curriculum, the connection with computational thinking, and the integration into the whole curriculum instead of isolated courses.
VytisknoutZobrazeno: 25. 6. 2024 06:56