ČERNÝ, Michal. Perceptions of the Design and Use Chatbots for Educational Purposes : A Dialogue Partner. Journal of Educators Online. Phoenix: Grand Canyon University, 2023, roč. 20, č. 4, s. 1-26. ISSN 1547-500X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.9743/JEO.2023.20.4.3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Perceptions of the Design and Use Chatbots for Educational Purposes : A Dialogue Partner
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Journal of Educators Online, Phoenix, Grand Canyon University, 2023, 1547-500X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00134510
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.9743/JEO.2023.20.4.3
Klíčová slova anglicky review study; chatbot; qualitative research; librarian; artificial intelligence
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Změněno: 9. 5. 2024 10:23.
Anotace
The study aims to analyse how professionals preparing to use technology in education reflect on the phenomenon of chatbots as learning objects. The study is divided into two parts. First, a systematic selection of 17 studies indexed in the Web of Science database focusing on using chatbots in education is made. From this study, six discourses are identified - a Chatbot is not human; a Chatbot is developed iteratively; a Chatbot is a solution to a specific educational problem; a Chatbot is a technological issue; a Chatbot is constituted by narrative and a distinct "psychology", and a Chatbot is always available with the correct information. In the second part of the study, the 29 respondents' responses (12 teaching librarians and 17 students of the Educational Technology course) are processed by qualitative analysis. The analysis uses the discourses obtained from the review study and examines their specific perception among this particular group. A key result is that even though the respondents worked with three chatbots without AI, they mention similar characteristics in their evaluation as they would apply to a live teacher. Thus, they understand chatbots as part of their learning environment without differentiating between living and non-living systems.
Návaznosti
TL02000040, projekt VaVNázev: Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí (Akronym: TIGUP)
Investor: Technologická agentura ČR, Platforma pro transfer znalostí: informační gramotnost pro středoškoláky v otevřeném mash-up virtuálním učebním prostředí
VytisknoutZobrazeno: 24. 6. 2024 21:24