B 2023

Colors in medieval art. Theories, matter, and light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

VIRDIS, Alberto

Základní údaje

Originální název

Colors in medieval art. Theories, matter, and light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

Název česky

Barvy ve středověkém umění. Teorie, hmota a světlo od Sugera po Grossetesteho (1100–1250)

Název anglicky

Colors in medieval art. Theories, matter, and light from Suger to Grosseteste (1100–1250)

Autoři

Vydání

Brno, Rome, 396 s. CONVIVIA III, 2023

Nakladatel

koedice Masarykova univerzita / Viella

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-280-0329-6

Klíčová slova česky

barva, Bazilika v Saint-Denis, kulturní objekt, Lincolnská katedrála, materialita, středověká estetika, světlo, vitráž

Klíčová slova anglicky

Basilica of Saint-Denis, color, cultural object, light, Lincoln Cathedral, materiality, medieval aesthetics, stained glass

Štítky

Změněno: 22. 4. 2024 15:06, Alžběta Filipová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Promítaná barva nasycuje náš svět obrazů a obrazovek, což vede k odtržení barvy od hmotné reality díky její kulturní vazbě na světlo a vyzařování optiky. Za těchto podmínek je obtížné představit si dobu, kdy barva byla výsostně materiálním, kulturním a společenským objektem. Cílem této knihy je ukázat, že barva je a byla ústředním „kulturním objektem“ v dějinách umění, což je skutečnost, která byla nejprve objasněna na základě historické diskuze o tomto fenoménu v jazyce, teologii, vědě a filozofii. Po přehledu středověkých estetických debat se autor knihy zaměřuje na dvě stěžejní případové studie, které zahrnují dvanácté a třinácté století: Baziliku v Saint-Denis a Katedrálu v Lincolnu. U obou se soustředí na umění vitráží, které bylo revolučním médiem stírajícím hranice mezi barvou, materialitou a světlem. Tento bohatě ilustrovaný svazek reflektuje středověkou estetiku, v níž hrála barva zcela zásadní a převratnou roli na pomezí estetických, intelektuálních a teologických otázek.

Anglicky

Projected color saturates our world of images and screens, leading to a dissociation of color from material realities through its cultural attachment to light and the efflorescence of optics. Under these conditions, it is difficult to imagine a past where color was an eminently material, cultural, and social object. The aim of the book is to illustrate how color has been a central “cultural object” within art history, a fact first elucidated through an examination of the historical debates on color in language, theology, science, and philosophy. Following the overview of medieval aesthetical debates, the author concentrates on two pivotal case studies which span the twelfth and thirteenth centuries: the basilica of Saint-Denis and the Cathedral of Lincoln. In both of these, he focuses on the art of stained glass, a revolutionary medium that blurs the boundaries between color, materiality, and light. This beautifully illustrated volume reflects the medieval notion of color, which played a fundamental and groundbreaking role at the crossroads of aesthetic, intellectual, and theological issues.