2023
Khorovods and Spievanie na Dura
FRANICKÁ MACKOVÁ, LuciaZákladní údaje
Originální název
Khorovods and Spievanie na Dura
Název česky
Chorovody a spievanie na Dura
Název anglicky
Khorovods and singing on the Duro´s day
Autoři
FRANICKÁ MACKOVÁ, Lucia
Vydání
4TH SYMPOSIUM OF THE ICTM STUDY GROUP ON MUSIC AND DANCE OF THE SLAVIC WORLD, 2023
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50404 Antropology, ethnology
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
tanec, tradice, Duro, spívaní
Klíčová slova anglicky
dance, tradition, Duro, singing
Změněno: 26. 3. 2024 07:05, Mgr. et Mgr. Eva Chovancová
V originále
The study is focused on the vocal-movement expression Spievanie na Dura (Singing at the Duro) and khorovods from the village of Selec at the western part of Slovakia. The inspiration for this study was taken from the work of J. Ambrózová (Zvuková krajina a kalendárne obyčaje v priestore obce Telgárt). The article under the influence of R. M. Schafer's theses observed the local music culture - a concrete geographical area with its specifics. The goal is not only to observe the physical disposition and character of the sound environment, but also observe how a person can create a soundscape that satisfies his imagination, psychological needs and aesthetic feeling. In the selected location, Spievanie na Dura and the associated khorovods were filmed on a (studio) video recording in 1966. To the present day the phenomena is interpreted similarly. What changed are the places where the khorovods are interpreted, their function and the interpreters themselves. The author discusses what effect did the changes of location have towards the interpretation. How these changes were perceived by the recipients, who were primarily the community of the village. The spreading of the sound Spievanie na Dura was recorded in situ in real time. The author used a dictaphone to obtain data, which she then transferred to a map presentation. This creates a scheme of spreading the sound of Spievanie na Dura, which depends on the changing locations of the singing. The author also works with the movement analysis of the khorovods.
Česky
Studie je zaměřena na vokálně-pohybový výraz Zpívaní na Dura a chorovod z obce Selec na západním Slovensku. Inspirací pro tuto studii byla práce J. Ambrózové (Zvuková krajina a kalendární obyčaje v prostoru obce Telgárt). Článek pod vlivem tezí R. M. Schafera sledoval místní hudební kulturu - konkrétní geografickou oblast s jejími specifiky. Cílem je nejen pozorovat fyzické dispozice a charakter zvukového prostředí, ale také pozorovat, jak člověk dokáže vytvořit zvukovou kulisu, která uspokojí jeho představy, psychické potřeby a estetické cítění. Na vybraném místě bylo Zpívaní na Dura a související chorovody natočeny na (ateliérový) videozáznam v roce 1966. Dodnes jsou jevy interpretovány podobně. Změnila se místa, kde se chorovody tancují, jejich funkce a samotní interpreti. Autorka pojednává o tom, jaký vliv na interpretaci měly změny místa vykonávaní. Jak tyto změny vnímali příjemci, kterými byla především komunita obce. Šíření zvuku zpívaní na Dura bylo nahráno in situ v reálném čase. Autorka pomocí diktafonu získávala data, která následně přenesla do mapové prezentace. Vzniká tak schéma šíření zvuku Zpívaní na Dura, které závisí na měnících se místech zpěvu. Autorka také pracuje s pohybovou analýzou chorovodů.
Anglicky
The study is focused on the vocal-movement expression Spievanie na Dura (Singing at the Duro) and khorovods from the village of Selec at the western part of Slovakia. The inspiration for this study was taken from the work of J. Ambrózová (Zvuková krajina a kalendárne obyčaje v priestore obce Telgárt). The article under the influence of R. M. Schafer's theses observed the local music culture - a concrete geographical area with its specifics. The goal is not only to observe the physical disposition and character of the sound environment, but also observe how a person can create a soundscape that satisfies his imagination, psychological needs and aesthetic feeling. In the selected location, Spievanie na Dura and the associated khorovods were filmed on a (studio) video recording in 1966. To the present day the phenomena is interpreted similarly. What changed are the places where the khorovods are interpreted, their function and the interpreters themselves. The author discusses what effect did the changes of location have towards the interpretation. How these changes were perceived by the recipients, who were primarily the community of the village. The spreading of the sound Spievanie na Dura was recorded in situ in real time. The author used a dictaphone to obtain data, which she then transferred to a map presentation. This creates a scheme of spreading the sound of Spievanie na Dura, which depends on the changing locations of the singing. The author also works with the movement analysis of the khorovods.