a 2023

Rozvoj čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí

HŘAVOVÁ, Aneta

Základní údaje

Originální název

Rozvoj čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí

Název česky

Rozvoj čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí

Název anglicky

The development od pre-literacy in the family of preschool children

Autoři

HŘAVOVÁ, Aneta

Vydání

Medzinárodná vedecká konferencia doktorandov,EDUCA XVIII | Diverzita ako impulz pre pedagogické vedy, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-558-2061-3

Klíčová slova česky

Čtenářská pregramotnost, čtenářská gramotnost, předčtenářské dovednosti, rodina, předškolní věk

Klíčová slova anglicky

Reading preliteracy, reading literacy, pre-reading skills, family, preschool age

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 23. 2. 2024 07:46, Mgr. Aneta Hřavová

Anotace

V originále

Současná studie je součástí disertační práce, která se zabývá podporou rozvoje čtenářské pregramotnosti v rodině předškolních dětí a v mateřské škole. Cílem této studie bylo zjistit, jaké jsou rodičovské praktiky, které ovlivňují rozvoj čtenářské pregramotnosti u jejich dětí v předškolním věku. Pro tyto účely byla využita kombinace výzkumných metod – dotazník, vedení deníku rodiči a rozhovor s rodiči. V tomto příspěvku seznamuji s výsledky rozhovorů v komparaci s výsledky pre-testu, který byl zaměřen na zjišťování jazykových a řečových dovedností. Z výsledků vyplynulo, že rozdíly mezi praktikami rodičů jsou patrné, což do jisté míry odpovídá výsledkům jednotlivých dětí ve standardizovaném testu jazykových a řečových dovedností. V závěru práce uvažuji nad možnými souvislostmi těchto výzkumných zjištění.

Anglicky

The current study is part of a dissertation that deals with the development of reading literacy in the family of preschool children and in kindergarten. The aim of this study was to find out what are the parental practices that influence the development of pre-literacy in their preschool children. For these purposes, a combination of research methods was used - a questionnaire, keeping a diary by parents and an interview with parents. In this post, I present the results of the interviews in comparison with the results of the pre-test, which was aimed at determining language and speech skills. The results showed that the differences between parents' practices are noticeable, which to some extent corresponds to the results of individual children in a standardized test of language and speech skills. At the end of the thesis, I consider the possible connections of these research findings.