J 2023

Europe's Schoolhouse Gate? Strasbourg, Schools, and the European Convention on Human Rights

LEISURE, Patrick Casey

Základní údaje

Originální název

Europe's Schoolhouse Gate? Strasbourg, Schools, and the European Convention on Human Rights

Autoři

LEISURE, Patrick Casey (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Stanford Journal of International Law, United States, Stanford Univ, Stanford Law School, 2023, 0731-5082

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50501 Law

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 1.000 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14220/23:00132077

Organizační jednotka

Právnická fakulta

UT WoS

999

Klíčová slova anglicky

European Court of Human Rights Schools; Judges; Council of Europe; Education

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 3. 2024 10:07, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Yale law professor Justin Driver's 2018 book, The Schoolhouse Gate, argues that American public schools have served as the most important sites of constitutional conflict in United States history. This Article, inspired by Driver's work, argues that primary and secondary schools similarly serve as some of the most significant forums of human rights conflict in the Council of Europe. In support of this argument, the Article adopts a two-tiered analysis. The first is court-centric, focusing primarily on the jurisprudence of the European Court of Human Rights involving schools. The second is society-centric and homes in on the crossroads at which the European Court of Human Rights, schools across the Council of Europe, and European societies meet. By making the above claim regarding the centrality of schools, this Article hopes not only to spur on further discussion about human rights within Europe's schoolhouse gate, but also to deepen the conversation regarding how schools as institutions interact with European supranational human rights protections.

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES

Přiložené soubory