k 2023

Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory

STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory

Název anglicky

How do schools select supportive measures for socially disadvantaged students – initial results of the evaluation of post-COVID support

Autoři

STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK a Martin FICO

Vydání

Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Klíčová slova česky

post-covidová podpora; vzdělávání; sociálně znevýhodněné školy; podpůrná opatření; vícenásobná případová studie

Klíčová slova anglicky

post-covid support; education; socially disadvantaged schools; support measures; multiple case study
Změněno: 10. 11. 2023 12:55, Mgr. Jana Obrovská, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve školním roce 2022/23 zahájilo MŠMT v rámci Reformy 3.2.2 Národního plánu obnovy projekt "Podpora rovných příležitostí“, který je zaměřený na podporu škol s vyšším poměrem žáků se sociálním znevýhodněním. V rámci projektu byl jednotlivým školám přidělený fixní rozpočet, v rámci kterého si mohly vybrat ze tří skupin opatření – personální podpora, aktivity pro žáky a jejich rodiče a další rozvoj a podpora pedagogů. Příspěvek ukáže, jak si školy z nabízené palety opatření vybíraly – kdy výběr probíhal, kdo byl do výběru zapojen a kdo naopak vyloučen, která opatření byla vybírána a jaké důvody vedly k jejich výběru, jak byli vybíráni žáci, na které jsou opatření zaměřena. Na zodpovězení těchto otázek byla využita analýza dokumentů (konkrétně analýz potřeb vypracovaných zapojenými školami) a rozhovorů s aktéry (ne)zapojenými do rozhodování. Výsledky analýz přispějí k identifikaci rizikových faktorů autonomního výběru opatření školami a umožní lépe zacílit výběr podpůrných opatření do budoucna.

Anglicky

In the school year 2022/23, as part of Reform 3.2.2 of the National Recovery Plan, the Ministry of Education, Youth and Sports (MŠMT) launched the project "Support for Equal Opportunities," which focuses on supporting schools with a higher proportion of students facing social disadvantage. Within the project, each school was allocated a fixed budget, allowing them to choose from three groups of measures: personnel support, activities for students and their parents, and further professional development and support for teachers. This contribution will demonstrate how schools made their selections from the offered range of measures – when the selection process took place, who was involved in the selection, and who, on the contrary, was excluded. It will also explore which measures were chosen, the reasons behind their selection, how students targeted by these measures were selected. To answer these questions, document analysis (specifically analyses of needs prepared by the involved schools) and interviews with stakeholders (both involved and not involved in decision-making) were conducted. The results of the analyses will contribute to identifying the risk factors in the autonomous selection of measures by schools and will enable a more targeted selection of support measures in the future.

Návaznosti

LX22NPO5101, projekt VaV
Název: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES