STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK a Martin FICO. Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory. In Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Jak si školy vybírají podpůrná opatření pro sociálně znevýhodněné žáky – první výsledky evaluace post-covidové podpory
Název anglicky How do schools select supportive measures for socially disadvantaged students – initial results of the evaluation of post-COVID support
Autoři STRAKOVÁ, Jana, Jaroslava SIMONOVÁ, Jana OBROVSKÁ, Kateřina LOJDOVÁ, Martin MAJCÍK a Martin FICO.
Vydání Zdravotní a systémová rizika v centru zájmu: Výroční konference SYRI 2023, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Klíčová slova česky post-covidová podpora; vzdělávání; sociálně znevýhodněné školy; podpůrná opatření; vícenásobná případová studie
Klíčová slova anglicky post-covid support; education; socially disadvantaged schools; support measures; multiple case study
Změnil Změnila: Mgr. Jana Obrovská, Ph.D., učo 143665. Změněno: 10. 11. 2023 12:55.
Anotace
Ve školním roce 2022/23 zahájilo MŠMT v rámci Reformy 3.2.2 Národního plánu obnovy projekt "Podpora rovných příležitostí“, který je zaměřený na podporu škol s vyšším poměrem žáků se sociálním znevýhodněním. V rámci projektu byl jednotlivým školám přidělený fixní rozpočet, v rámci kterého si mohly vybrat ze tří skupin opatření – personální podpora, aktivity pro žáky a jejich rodiče a další rozvoj a podpora pedagogů. Příspěvek ukáže, jak si školy z nabízené palety opatření vybíraly – kdy výběr probíhal, kdo byl do výběru zapojen a kdo naopak vyloučen, která opatření byla vybírána a jaké důvody vedly k jejich výběru, jak byli vybíráni žáci, na které jsou opatření zaměřena. Na zodpovězení těchto otázek byla využita analýza dokumentů (konkrétně analýz potřeb vypracovaných zapojenými školami) a rozhovorů s aktéry (ne)zapojenými do rozhodování. Výsledky analýz přispějí k identifikaci rizikových faktorů autonomního výběru opatření školami a umožní lépe zacílit výběr podpůrných opatření do budoucna.
Anotace anglicky
In the school year 2022/23, as part of Reform 3.2.2 of the National Recovery Plan, the Ministry of Education, Youth and Sports (MŠMT) launched the project "Support for Equal Opportunities," which focuses on supporting schools with a higher proportion of students facing social disadvantage. Within the project, each school was allocated a fixed budget, allowing them to choose from three groups of measures: personnel support, activities for students and their parents, and further professional development and support for teachers. This contribution will demonstrate how schools made their selections from the offered range of measures – when the selection process took place, who was involved in the selection, and who, on the contrary, was excluded. It will also explore which measures were chosen, the reasons behind their selection, how students targeted by these measures were selected. To answer these questions, document analysis (specifically analyses of needs prepared by the involved schools) and interviews with stakeholders (both involved and not involved in decision-making) were conducted. The results of the analyses will contribute to identifying the risk factors in the autonomous selection of measures by schools and will enable a more targeted selection of support measures in the future.
Návaznosti
LX22NPO5101, projekt VaVNázev: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik (Akronym: SYRI)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik, 5.1 EXCELES
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 08:16