MACKOVÁ, Alena, Lenka HRBKOVÁ a Jakub MACEK. Exploring the Audience of Alternative News Media : Trust, Reflexivity, and Political Attitudes in the Czech Republic. Mass Communication and Society. Abingdon: Routledge Journals, Taylor & Francis, 2023, neuveden, neuveden, s. 1-42. ISSN 1520-5436. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/15205436.2023.2268098.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Exploring the Audience of Alternative News Media : Trust, Reflexivity, and Political Attitudes in the Czech Republic
Autoři MACKOVÁ, Alena, Lenka HRBKOVÁ a Jakub MACEK.
Vydání Mass Communication and Society, Abingdon, Routledge Journals, Taylor & Francis, 2023, 1520-5436.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50802 Media and socio-cultural communication
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.000 v roce 2022
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/15205436.2023.2268098
UT WoS 001102952000001
Klíčová slova anglicky alternative news media; mainstream news media; audience; media trust; political antagonism
Štítky online first
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 28. 3. 2024 14:37.
Anotace
This study explores the audiences of Czech alternative news media (ANM) and seeks the predictors for its use. It examines the relationship between ANM usage and trust in mainstream media, media reflexivity, political interest, political attitudes that indicate the liberal-conservative divide, and political antagonism. Adopting an audience-centered approach, the study identifies ANM users through their self-identification based on perceived ANM news sources. Additionally, it verifies the robustness of this approach by considering a spectrum of alternative-to-mainstream news sources. The findings reveal that the reception of Czech ANM is associated with lower trust in professional mainstream media and higher political interest. Moreover, self-identification-based measures show links with internet usage and media reflexivity, while the second model found weak effects for one’s attitude to the European Union and political antagonism. The study discusses the differences between the approaches and the implications of both measurements.
Návaznosti
GA19-24724S, projekt VaVNázev: Politická polarizace v České republice: Případ vícestranického systému
Investor: Grantová agentura ČR, Politická polarizace v České republice: Případ vícestranického systému
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 22:28