2024
Role sankcí v přímé práci s uchazeči o zaměstnání
RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HORAZákladní údaje
Originální název
Role sankcí v přímé práci s uchazeči o zaměstnání
Název anglicky
The Role of Sanctions in Frontline Work with Jobseekers
Autoři
RÁKOCZYOVÁ, Miroslava, Robert TRBOLA a Ondřej HORA
Vydání
Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2024, 0038-0288
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.400 v roce 2022
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
politika trhu práce, individualizace, sankce, aktivní politika zaměstnanosti
Klíčová slova anglicky
labour market policy; individualisation; sanctions; active labour market policy instruments
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 11. 2023 14:24, Mgr. Blanka Farkašová
V originále
Aktivní politika zdůrazňuje uplatňování individuálního přístupu k uchazečům o zaměstnání a současně I rozpoznávání a zohledňování jejich potřeb. Pracovníci Úřadu práce, kteří jsou v osobním kontaktu s klienty, jsou ale současně též v roli uplatňovatelů sankcí vůči uchazečům o zaměstnání. Tedy jejich role je současně jak podpůrná, tak kázeňská. V tomto článku se zabýváme otázkou volnosti pracovníků první linie při uplatňování sankcí a tím, jak tito pracovníci sankce uplatňují. Využíváme data z rozhovorů provedených na dvou konkrétních pobočkách Úřadu práce. Zjistili jsme, že poradci využívali své rozhodovací volnosti ve prospěch klientů. Např. tedy v některých případech sankci neuplatňují, i když došlo k porušení pravidel. Jejich rozhodnutí jsou přitom vedena empatií, uplatněním specifických hodnot, profesionální zkušeností a posouzením konkrétního chování a minulosti klienta na Úřadu práce.
Anglicky
Active labour market policy emphasises applying an individual approach to the unemployed and understanding and acknowledging their individual needs. However, the staff at the Labour Office of the Czech Republic (PES), who are in direct contact with the clients, are also in charge of the administration of sanctions. Their agenda therefore combines both supportive and disciplinary roles. In this article, we examine how much discretion these frontline workers have in the area of sanctioning clients and how they exercise it. We analyse qualitative data from semi-structured interviews conducted at two contact local offices of the PES. The interviews revealed that job advisors use their discretion in favour of clients, i.e. they don't proceed with the sanctions despite violation of the rules by client (especially in the case of certain categories of clients and specific types of rule violation). Their decisions are influenced by their empathy, values, and professional experiences, and by the behaviour of clients and their history with the PES.