TŮMA, František, Leila KÄÄNTÄ a Teppo JAKONEN. L2 grammar-for-interaction : Functions of “and”-prefaced turns in L2 students’ collaborative talk. MODERN LANGUAGE JOURNAL. WILEY, 2023, roč. 107, č. 4, s. 991-1010. ISSN 0026-7902. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1111/modl.12885.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název L2 grammar-for-interaction : Functions of “and”-prefaced turns in L2 students’ collaborative talk
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí), Leila KÄÄNTÄ (246 Finsko) a Teppo JAKONEN (246 Finsko).
Vydání MODERN LANGUAGE JOURNAL, WILEY, 2023, 0026-7902.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW DOI
Impakt faktor Impact factor: 4.900 v roce 2022
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1111/modl.12885
UT WoS 001094931400001
Klíčová slova anglicky classroom interaction; conversation analysis; L2 grammar-for-interaction; L2 interactional competence; multimodality; turn-initial particles
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 11. 3. 2024 10:49.
Anotace
This article examines how second language (L2) inter-actional competence is manifested in students’ use of“and”-prefaced turns when doing meaning-focused oraltasks in pairs and small groups. Drawing on video record-ings from English-as-a-foreign-language upper-secondaryclasses recorded in Czechia and Finland, 86 sequencesinvolving “and”-prefaced turns were scrutinized usingmultimodal conversation analysis, focusing on language,gaze, and material resources. The findings suggest that byproducing “and”-prefaced turns, students orient to task pro-gression. These turns have two functions: task managerialand contribution to the emerging task answer. By usingtask-managerial “and”-prefaced turns, the current speakerinvites another student to participate, while in “and”-prefaced contributions to the task answer, a participantadds to, generalizes, or modifies the previous task answer.The analysis shows that students mobilized their L2 inter-actional competence in producing “and”-prefaced turnsin close coordination with embodied resources and withrespect to the spatio-material surroundings and the natureof the task. These findings contribute to the multimodalreconceptualization of the grammar–body interface andresearch on turn-initial particles within L2 interactionalcompetence.
Návaznosti
GA18-02363S, projekt VaVNázev: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 08:29