p 2023

„Die Werke der Kunst dem Publicum vorzuführen“. Stálá výstava obrazů pražského obchodníka Karla Behra

SLAVÍČEK, Lubomír

Základní údaje

Originální název

„Die Werke der Kunst dem Publicum vorzuführen“. Stálá výstava obrazů pražského obchodníka Karla Behra

Název anglicky

„Die Werke der Kunst dem Publicum vorzuführen“. Prague merchant Karel Behr's Permanent exhibition of paintings

Vydání

Měšťanská veřejnost diskutuje o umění: Instituce, sítě a kritická praxe v českých zemích v 19. století, 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Karl Behr; umělecké výstavy; umělecký obchod; 19. století; Praha

Klíčová slova anglicky

Karl Behr; art exhibitions; art store; 19th Century; Prague

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 26. 11. 2023 10:25, prof. PhDr. Lubomír Slavíček, CSc.

Anotace

V originále

Na počátku padesátých let 19. století obohatil pražský výstavní provoz, kterému od roku 1821 dominovaly výroční výstavy pořádané Akademií výtvarných umění a posléze od 1836 Krasoumnou jednotou, typologicky nový způsob prezentace umění veřejnosti. Po vzoru jiných evropských měst se v této době i v Praze objevil typ stálé výstavy uměleckých děl, a to nejprve zásluhou nově konstituované Jednoty umělců výtvorných a po roce 1855 díky soukromé iniciativě majitele zdejšího renomovaného pozlacovačského závodu Karla Behra (1819–1888). Příspěvek představí dosud málo známou osobnost tohoto drážďanského rodáka a jeho podíl na pražském kulturním a společenském životě padesátých a šedesátých let, dále připomene Behrovy mnohostranné podnikatelské aktivity, přičemž se zaměří zejména na osvětlení vzniku a fungování jeho uměleckého obchodu, jakož i na jeho sortiment. Pozornost bude věnována rovněž poměrně značnému ohlasu, který jeho inspirativní počin nalezl v soudobé publicistice a výtvarné kritice.

Anglicky

At the beginning of the 1850s, Prague's exhibition operation, which had been dominated by the annual exhibitions organized by the Academy of Arts since 1821 and then by the Krasoumná jednota since 1836, was enriched by a typologically new way of presenting art to the public. Following the example of other European cities, a type of permanent exhibition of works of art appeared in Prague at this time, first due to the newly constituted Jednota umělců výtvorných (Union of Creative Artists), and after 1855 thanks to the private initiative of the owner of the Prague gilding factory Karl Behr (1819–1888). The contribution will present the hitherto little-known personality of this native of Dresden and his input to Prague's cultural and social life in the 1850s and 1860s, it will also recall Behr's multifaceted business activities, focusing on illuminating the origin and functioning of his art store, as well as its assortment. Attention will also be paid to the relatively significant response that his inspiring act found in contemporary journalism and art criticism.