SHERMAN, Tamah a František TŮMA. Claiming insufficient knowledge in pairwork and groupwork classroom activities. LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION. ELSEVIER, 2023, roč. 43, December 2023, s. 1-18. ISSN 2210-6561. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100758.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Claiming insufficient knowledge in pairwork and groupwork classroom activities
Autoři SHERMAN, Tamah (840 Spojené státy, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání LEARNING CULTURE AND SOCIAL INTERACTION, ELSEVIER, 2023, 2210-6561.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60201 General language studies
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW DOI
Impakt faktor Impact factor: 1.900 v roce 2022
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2023.100758
UT WoS 001121822200001
Klíčová slova anglicky Claims of insufficient knowledge; Learning in interaction; Conversation Analysis; Epistemics; Multimodality; Groupwork
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 11. 3. 2024 10:50.
Anotace
This conversation analytic paper explores how students in pair and groupwork tasks produce and respond to claims of insufficient knowledge (CIKs). Based on 7 h of video recordings of peer interaction from 18 English as a Foreign Language (EFL) classes in Czech secondary schools, we analyze how students express and negotiate their epistemic status using CIKs: when producing a CIK, the current speaker assumes a not-knowing status, thus making the imminent speaker change more relevant, as the next speaker then typically reveals his or her epistemic status. We also show that when a CIK is produced dyadic interactions in second position, the first speaker then produces a knowledge display response, or another CIK, resulting in abandoning the question, which differs from sequences that can be found in frontal teaching. The findings also show that CIKs can be used to resume task-related talk and initiate repair sequences focusing on language issues that the task comprises. Thus, CIKs can be viewed as central interactional resources for students to manage the task, i.e., to invite others to contribute, to resume their talk, or to abandon the current question, and to initiate repair sequences focusing on problematic items from the task.
Návaznosti
GA18-02363S, projekt VaVNázev: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 19:16