k 2023

Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě

NEČASOVÁ, Mirka a Zdeňka DOHNALOVÁ

Základní údaje

Originální název

Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě

Název česky

Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě

Název anglicky

The potential of teaching mediation and negotiation methods in social work to promote respect for diversity

Autoři

NEČASOVÁ, Mirka a Zdeňka DOHNALOVÁ

Vydání

konference „Hradecké dny sociální práce 2023 - Respekt k rozmanitosti", UHK. 2023

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

respekt k diverzitě, sociální práce, mediace, přenositelnost

Klíčová slova anglicky

respect for diversity, social work, mediation, transferability

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2023 18:20, PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Globální definice sociální práce (2014) i mezinárodní etický dokument (2018) zdůrazňují význam respektu k rozmanitosti jako důležitého principu sociální spravedlnosti. Zároveň však upozorňují na to, že respekt k diverzitě nemá být důvodem pro narušení lidské důstojnosti, např. v podobě omezení možnosti uplatnit lidská práva. Při využívání metody mediace, jejíž výuka je i vzhledem k narůstajícím konfliktům ve společnosti (pandemie, válka, změna systému, např. v oblasti důchodového zabezpečení apod.) stále více aktuální, je důležité, aby byly oba tyto principy vyváženě uplatněny. V tomto příspěvku si klademe otázku: Jak může výuka metody mediace a vyjednávání v sociální práci přispět k prosazování respektu k diverzitě? Na základě analýzy teoretického zázemí mediačních přístupů a způsobu uplatnění respektu k rozmanitosti v těchto přístupech i reakcí studujících a vlastního pozorování dospívají autorky k závěru, že výuka mediace poskytuje studujícím možnost porozumět uplatnění tohoto principu v praxi sociální práce nejen při řešení konfliktů, ale i v jiných kontextech, kde mohou tyto přenositelné znalosti a dovednosti využít.

Anglicky

Both the Global Definition of Social Work (2014) and the International Ethics Document (2018) emphasize the importance of respect for diversity as an important principle of social justice. At the same time, however, they draw attention to the fact that respect for diversity should not be a reason for violating human dignity, e.g. in the form of limiting the possibility to exercise human rights. When using the mediation method, the teaching of which is increasingly relevant due to the growing conflicts in society, it is important that both of these principles are applied in a balanced way. In this contribution, we ask the question: How can teaching the method of mediation and negotiation in social work contribute to the promotion of respect for diversity? Based on the analysis of the theoretical background of mediation approaches and the way of applying respect for diversity in these approaches as well as the reactions of the students and their own observation, the authors come to the conclusion that the teaching of mediation provides students with the opportunity to understand the application of this principle in the practice of social work not only in conflict resolution, but also in other contexts where they can use this transferable knowledge and skills.