2023
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
SVOBODA, FrantišekZákladní údaje
Originální název
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Název česky
When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Autoři
SVOBODA, František (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.100 v roce 2022
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00132388
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
001205902200006
Klíčová slova česky
kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence
Klíčová slova anglicky
copyright collectives; digital markets; music; competition
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 5. 2024 10:48, Mgr. Kateřina Rajsová
V originále
The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.
Česky
Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.
Návaznosti
MUNI/A/1061/2022, interní kód MU |
|