J 2023

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

SVOBODA, František

Základní údaje

Originální název

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

Název česky

When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?

Autoři

SVOBODA, František (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.100 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00132388

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

001205902200006

Klíčová slova česky

kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence

Klíčová slova anglicky

copyright collectives; digital markets; music; competition

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 5. 2024 10:48, Mgr. Kateřina Rajsová

Anotace

V originále

The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.

Česky

Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.

Návaznosti

MUNI/A/1061/2022, interní kód MU
Název: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.