SYSLOVÁ, Zora. Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání (The diagnostic role as a challenge for teachers in contemporary individualized preschool education). Online. In M. Miňová, M. Slováček. Učiteľ(ka) predprimárneho vzdelávania: trendy, premeny a výzvy učiteľského povolania. Slovensko: Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu, 2023, p. 48-53.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diagnostická role jako výzva pro učitele v současném individualizovaném předškolním vzdělávání
Name (in English) The diagnostic role as a challenge for teachers in contemporary individualized preschool education
Authors SYSLOVÁ, Zora.
Edition Slovensko, Učiteľ(ka) predprimárneho vzdelávania: trendy, premeny a výzvy učiteľského povolania, p. 48-53, 6 pp. 2023.
Publisher Slovenský výbor Svetovej organizácie pre predškolskú výchovu
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Předškolní vzdělávání; diagnostikování; individualizace.
Keywords in English Preschool education; diagnosing; individualization.
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D., učo 243595. Changed: 21/2/2024 07:43.
Abstract
Respekt k individualitě a jedinečnosti každé dětské osobnosti se stal základním konceptem současného předškolního vzdělávání. K jeho naplňování pomáhá učitelům kromě využívání přiměřených metod a forem práce zejména dovednost průběžného pedagogického diagnostikování, posílená znalostmi v oblasti předškolní pedagogiky a vývojové psychologie. Individualizace vzdělávání proto vyžaduje sledování a dokumentování osobních vzdělávacích potřeb, zájmů a pokroků dítěte a následnou diferenciaci vzdělávací nabídky, případně intervenci. Jaká je kvalita diagnostických dovedností učitelů mateřských škol je ústřední téma celého textu.
Abstract (in English)
Respect for the individuality and uniqueness of each child's personality has become a basic concept of contemporary preschool education. To fulfill it, he helps teachers in addition to the use of appropriate methods and forms of work, in particular the skill of continuous pedagogy diagnosis, strengthened by knowledge in the field of preschool pedagogy and developmental psychology. The individualization of education therefore requires the monitoring and documentation of the child's personal educational needs, interests and progress and subsequent differentiation of the educational offer or intervention. What is the quality of the diagnostic skills of kindergarten teachers is the central topic of the entire text.
PrintDisplayed: 21/5/2024 00:22