Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{2345798, author = {Švaříček, Roman and Čejková, Ingrid}, address = {Praha}, booktitle = {Vzdělání a dnešek : Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy}, edition = {Vydání druhé}, editor = {Strouhal, Martin; Štech, Stanislav}, keywords = {methaphors; learning}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-246-5750-9}, pages = {124-145}, publisher = {Karolinum}, title = {Metaforický svět učení}, year = {2023} }
TY - CHAP ID - 2345798 AU - Švaříček, Roman - Čejková, Ingrid PY - 2023 TI - Metaforický svět učení VL - Neuveden PB - Karolinum CY - Praha SN - 9788024657509 KW - methaphors KW - learning N2 - Nahlédneme-li současnou pedagogickou diskusi o učení a vyučování, nalezneme rozsáhlý korpus technických návodů, metod a strategií na efektivní vzdělávání. Je nemožné posoudit, která metoda je vhodnější pro kvalitní učení a vyučování, ale ani to není předmětem našeho zkoumání. Podíváme se na učení a vzdělávání perspektivou základní metafor, které nahlížíme jako idealizované typy odkazující na základní epistemologické linie v otázce učení. Cílem textu je analyzovat tři převládající metafory učení, které reflektují určité diskurzy, ideje, hodnoty a postoje v pedagogické diskusi. Chceme zaprvé na základě analýzy současného pedagogického diskurzu popsat podstatné principy metafor, abychom zadruhé díky deskripci znaků používaných metafor mohli přinést odpověď na otázku co hýbe metaforami a čím hýbou metafory. Vyústěním textu je popis specifického světa metafor, ve kterém žijeme, a vysvětlení tří specifických mechanismů, jimiž se metafory snaží získat dominanci v pedagogické diskusi. ER -
ŠVAŘÍČEK, Roman a Ingrid ČEJKOVÁ. Metaforický svět učení. In Strouhal, Martin; Štech, Stanislav. \textit{Vzdělání a dnešek : Pedagogické, filosofické, historické a sociální perspektivy}. Vydání druhé. Praha: Karolinum, 2023, s.~124-145. ISBN~978-80-246-5750-9.
|