J 2023

Seeing the unseen: Comparison study of representation approaches for biochemical processes in education

POKOJNÁ, Hana, Barbora KOZLÍKOVÁ, Drew BERRY, Simone KRIGLSTEIN, Katarína FURMANOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Seeing the unseen: Comparison study of representation approaches for biochemical processes in education

Autoři

POKOJNÁ, Hana (703 Slovensko, garant, domácí), Barbora KOZLÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Drew BERRY, Simone KRIGLSTEIN (40 Rakousko, domácí) a Katarína FURMANOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

PLoS ONE, 2023, 1932-6203

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10200 1.2 Computer and information sciences

Stát vydavatele

Estonsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.700 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14330/23:00132417

Organizační jednotka

Fakulta informatiky

UT WoS

001099911400003

Klíčová slova anglicky

Biochemical processes;abstraction;education;comparative study
Změněno: 5. 9. 2024 15:36, RNDr. Pavel Šmerk, Ph.D.

Anotace

V originále

The representations of biochemical processes must balance visual portrayals with descriptive content to be an effective learning tool. To determine what type of representation is the most suitable for education, we designed five different representations of adenosine triphosphate (ATP) synthesis and examined how they are perceived. Our representations consisted of an overview of the process in a detailed and abstract illustrative format, continuous video formats with and without narration, and a combined illustrative overview with dynamic components. The five representations were evaluated by non-experts who were randomly assigned one of them and experts who viewed and compared all five representations. Subsequently, we conducted a focus group on the outcomes of these evaluations, which gave insight into possible explanations of our results, where the non-experts preferred the detailed static representation and found the narrated video least helpful, in contradiction to the experts who favored the narrated video the most.

Návaznosti

MUNI/A/1339/2022, interní kód MU
Název: Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence
Investor: Masarykova univerzita, Rozvoj technik pro zpracování dat pro podporu vyhledávání, analýz a vizualizací rozsáhlých datových souborů s využitím umělé inteligence