J 2023

Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga

Základní údaje

Originální název

Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses

Autoři

DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí)

Vydání

Linguistica Pragensia, Praha, Charles University Prague, Faculty of Arts, 2023, 0862-8432

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.200 v roce 2022

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00134310

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

001097347800002

Klíčová slova anglicky

reader engagement; Master’s thesis; academic discourse; intercultural rhetoric; metadiscourse

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 12. 2023 09:17, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

This article studies writer-reader interaction in L2 (Czech) learner academic discourse focusing on reader engagement in English-medium Master’s theses written in the humanities. The study draws on Hyland and Jiang’s (2016) model of engagement. It aims to reveal how Czech graduates use features of engagement (reader reference, appeals to shared knowledge, directives and questions) to establish solidarity with readers by acknowledging their presence and negotiating potential alternative views. The contrastive corpus-based analysis compares a corpus of Czech English-medium Master’s theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to explore the impact of linguacultural background, expertise and discipline on the frequency of use and functions of engagement markers. The findings indicate that realisation patterns and functions of engagement markers vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to underuse reader reference and questions, overuse directives, and generally fail to approximate disciplinary patterns of engagement markers. This seems to reflect students’ insufficient awareness of academic rhetorical conventions, their efforts to blend L1 and L2 academic norms, and the specificity of the audience they are addressing in the examination context of the Master’s thesis.

Návaznosti

GA21-12150S, projekt VaV
Název: Mezikulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny
Investor: Grantová agentura ČR, Interkulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny