2023
AUTISTIC AND DYSPHASIC CHILDREN DIFFER IN SOCIAL RESPONSIVENESS AND EMPATHY BUT NOT IN SYSTEMIZING BEHAVIOR
HRDLIČKA, Michal, Tomáš URBÁNEK, Adam MRKVIČKA, Vladimír KOMÁREK, Lenka POSPÍŠILOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
AUTISTIC AND DYSPHASIC CHILDREN DIFFER IN SOCIAL RESPONSIVENESS AND EMPATHY BUT NOT IN SYSTEMIZING BEHAVIOR
Název česky
Autistické a dysfatické děti se liší v sociální vnímavosti a empatii, ale nikoli v systemizujícím chování
Autoři
HRDLIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí), Adam MRKVIČKA (203 Česká republika), Vladimír KOMÁREK (203 Česká republika), Lenka POSPÍŠILOVÁ (203 Česká republika), Markéta MOHAPLOVÁ (203 Česká republika), Marek BLATNÝ (203 Česká republika, domácí) a Iva DUDOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
Československá psychologie, PRAGUE, Academia, 2023, 0009-062X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50101 Psychology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.400 v roce 2022
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00132423
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
001099442000001
Klíčová slova česky
autismus; vývojová dysfázie; sociální reaktivita; empatizující; systemizující
Klíčová slova anglicky
autism; developmental dysphasia; social responsiveness; empathizing; systemizing
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 3. 2024 21:47, Mgr. Vojtěch Juřík, Ph.D.
V originále
Objectives. The Social Responsiveness Scale (SRS) and the Empathizing/Systemizing Quotient (EQ/SQ) scale are both used for the assessment of individuals with autism spectrum disorder (ASD). This study aimed to investigate the use of both scales to assess another neurodevelopmental disorder, namely developmental dysphasia (DD). Sample and settings. The authors examined 103 children with (1) ASD (n = 30, mean age 8.4 +/- 2.6 years), (2) DD (n = 35, mean age 8.9 +/- 2.3 years), and (3) healthy control children (HC; n = 38, mean age 9.2 +/- 1.6 years) using the SRS and EQ/SQ assessments. Subjects with additional psychiatric diagnoses, e.g., intellectual disabilities and/or genetic syndromes, were excluded from the study.Statistical analysis. Descriptive statistics, one-way ANOVA, chi-square test, and Kruskal-Wallis test with the Bonferroni correction were used. Hypotheses. The null hypothesis was that there are no significant differences between the ASD, DD and HC subgroups on the Social Responsiveness Scale and on the Empathizing/Systemizing Quotients. Results. There were statistically significant differences on the SRS between the ASD, DD, and HC groups (97.0 vs. 52.0 vs. 29.0, p<0.001). Differences in EQ scores were also significant between the groups in total (17.0 vs. 30.0 vs. 35.0, p<0.001); however, post-hoc tests did not confirm a significant difference between the DD and HC groups. There were no statistically significant differences on the SQ score between the groups.Limitations. The gender imbalance of our subgroups and the relatively small sample size of our study were the main limitations of our study.
Česky
Cíle. Metody Social Responsiveness Scale (SRS) a Empathizing/Systemizing Quotient (EQ/SQ) jsou škály využívány pro posouzení jedinců s poruchou autistického spektra (PAS). Cílem této studie bylo prozkoumat využití obou škál k posouzení jiné neurovývojové poruchy, konkrétně vývojové dysfázie (VD). Soubor a metody. Použitím metod SRS a EQ/SQ bylo posouzeno celkem 103 dětí ve skupinách (1) PAS (n = 30, průměrný věk 8,4 ± 2,6 let), (2) VD (n = 35, průměrný věk 8,9 ± 2,3 let), a (3) zdravé kontroly (ZK; n = 38, průměrný věk 9,2 ± 1,6 let). Subjekty s dalšími psychiatrickými diagnózami, např. mentální retardací a/nebo genetickými syndromy, byly ze studie vyřazeny. Statistická analýza. Na analýzu dat byly použity deskriptivní statistika, one-way ANOVA, chí-kvadrát test a Kruskal-Wallisův test s Bonferroniho korekcí. Výsledky. Statisticky významné rozdíly byly nalezeny ve škále SRS mezi skupinami PAS, VD a ZK (97.0 vs. 52.0 vs. 29.0, p<0.001). Rozdíly ve skórech EQ byly celkově mezi skupinami také významné (17.0 vs. 30.0 vs. 35.0, p<0.001); nicméně post-hoc testování nepotvrdilo významný rozdíl mezi skupinami VD a ZK. Ve skórech SQ nebyly potvrzeny mezi skupinami statisticky významné rozdíly. Limitace. Nevyvážené zastoupení pohlaví mezi skupinami a relativně malý výzkumný soubor byly hlavními limitacemi naší studie.