BEDNÁŘOVÁ, Jiřina, Hynek CÍGLER, Michal JABŮREK, Kristýna MIKULKOVÁ, Veronika GOCIEKOVÁ, Magdalena POSPÍŠILOVÁ, Tomáš KUBÍK, Petra HUBATKOVÁ a Kateřina BÍLOVSKÁ. BACH : Testy školních dovedností. Otrokovice: Propsyco, 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název BACH : Testy školních dovedností
Název anglicky BACH : Achievement tests
Autoři BEDNÁŘOVÁ, Jiřina (203 Česká republika), Hynek CÍGLER (203 Česká republika, domácí), Michal JABŮREK (203 Česká republika, domácí), Kristýna MIKULKOVÁ (203 Česká republika), Veronika GOCIEKOVÁ (203 Česká republika), Magdalena POSPÍŠILOVÁ (203 Česká republika), Tomáš KUBÍK (203 Česká republika, domácí), Petra HUBATKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina BÍLOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Otrokovice, 2023.
Nakladatel Propsyco
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Účelové publikace
Obor 50102 Psychology, special ;
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/23:00134540
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky testy školních dovedností; psychologická diagnostika; psychometrika; školní zralost; specifické poruchy učení; dyslexie; dysgrafie; dyskalkulie; dysortografie
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Blanka Farkašová, učo 97333. Změněno: 25. 4. 2024 11:42.
Anotace
BACH: Testy školních dovedností je originální česká baterie testů čtení a psaní, matematických dovedností a grafomotorického tempa, určená pedagogickým a klinickým psychologům a speciálním pedagogům pro vyšetření klientů od mateřské školy do 22 let věku, a dále pak seniorů ve věku 55–80 let. Standardizační vzorek tvořilo 1411 respondentů, sběr dat probíhal v letech 2019–2022. Testy jsou konormované s inteligenční baterií Woodcock Johnson IV COG u dětí a mladých dospělých, u seniorů pak s paměťovým testem TOMAL SE. Testy školních dovedností se zaměřují na čtenářské dovednosti (technika čtení a práce s textem), písemný projev, morfologické a fonologické kompetence, zrakovou diferenciaci. Matematická část obsahuje testy prematematických a matematických dovedností; ty jsou dále děleny na numerické schopnosti, matematické usuzování a matematické znalosti. Baterie nachází uplatnění mj. při diagnostice specifických poruch učení, zejm. dyslexie, dyskalkulie (a to včetně středoškolských a vysokoškolských studentů), diagnostice vybraných aspektů školní zralosti (a tedy jak vhodnosti předčasného zaškolení, tak naopak odkladu školní docházky), a obecně při vyšetření školní neúspěšnosti. V případě seniorů mohou být testy využity při diagnostice kognitivních poruch či v kariérním poradenství. Na rozdíl od jiných podobných metod dostupných českému uživateli se baterie BACH vyznačuje širokým věkovým rozsahem potenciálních probandů a pokročilým psychometrickým zpracováním založeným na teorii odpovědi na položku (IRT). Rychlostní testy byly parametrizované pomocí log normálního IRT modelu, silové testy pomocí Raschova modelu a analýzy latentních tříd, standardní skóry byly vytvořeny metodami kontinuálního normování. K dispozici je řada skórů podporující normativní, kriteriální a ipsativní vyhodnocení. Baterie se vyznačuje vysokou reliabilitou a dobrou faktorovou a kriteriální validitou. V České republice neexistuje jiná podobně komplexní metoda s obdobným obsahem.
Anotace anglicky
BACH: Achievement tests are the original Czech battery of tests of reading and writing, mathematical skills, and graphomotor speed, designed for educational and clinical psychologists and special educators to examine clients from kindergarten to 22 years and seniors aged 55-80 years. The standardization sample comprised 1,411 respondents; data were collected between 2019 and 2022. The tests are co-normed with the Woodcock-Johnson IV COG intelligence tests for children and young adults and the TOMAL-SE memory test for seniors. The BACH focuses on reading skills, written expression, morphological and phonological competence, and visual discrimination. The mathematics part includes pre-numerical and mathematical skills tests, further divided into numerical proficiency, mathematical reasoning, and mathematical knowledge. The battery can be used, among other things, in the diagnostics of specific learning disabilities, particularly dyslexia and dyscalculia (including in secondary and university students), in the diagnostics of selected aspects of school readiness (and thus both the appropriateness of early schooling or, conversely, of school deferment), and in the examination of school failure in general. In the case of seniors, the tests can be used to assess cognitive disorders or in career counseling. In contrast to other similar methods available to the Czech user, the BACH battery is characterized by a wide age range of potential probands and advanced psychometric processing based on item response theory (IRT). Speed tests were parameterized using a log-normal IRT model, power tests using a Rasch model and latent class analysis, and norms were created using continuous norming methods. Many kinds of scores are available, supporting normative, criterion, and ipsative assessment. The battery is characterized by high reliability and good factor and criterion validity. There is no other similarly extensive method with similar content in the Czech Republic.
Návaznosti
TL02000268, projekt VaVNázev: BACH: Vývoj Testů školních dovedností (Akronym: BACH)
Investor: Technologická agentura ČR, BACH: Vývoj Testů školních dovedností
VytisknoutZobrazeno: 25. 6. 2024 05:36